mandag den 19. juni 2017

Jacob Oliver Krarup; Oprøret #2 - Afsløring af Kobranetværket

Jacob Oliver Krarup; Oprøret #2 - Afsløring af Kobranetværket

Bagsidetekst:
Før jeg lukker lågen, tager jeg igen et sidste kig op mod førerhuset. I sidespejlet får jeg øjenkontakt med chaufføren. Han stirre direkte på mig. Jeg håber, han ikke ænsede mig. Men kort efter hører jeg døren smække.

Casper er flygtet fra minien og er nået til byen, Elysium, men han er langt fra i sikkerhed. I Elysium venter det hårde liv på gaden, og som om det ikke var nok, så bliver Casper jagtet af mennesker, der vil gøre alt for at standse ham. De vil for alt i verden forhindre Casper i at finde ud af, hvem han i virkeligheden er, hvor han kommer fra, og hvem der holder på alle hemmelighederne. Hvis du opdagede, at nogen skjuler, hvem du i virkeligheden er, ville du så have modet til at gøre oprør?

Jeg får flashbacks til både "Divergent" og "Matched"-serien da jeg læste andet bind i denne serie. Selvom målgruppen for "Oprøret" er mindre, så omhandler de det samme: en verden der er forandret, hemmeligheder om identiteter der er holdt skjult og kampen for at finde frem til sandheden.

Jeg synes der er meget mere historie i bind to, end der var i bind et. Jeg ved ikke om det er fordi vi nu kender personerne og fordi der sker mere i andet bind. Hvad det end er, så var jeg mere underholdt her, end i etteren.

Jeg kan godt lide Caspers kamp for overlevelse, mod de magthavende. At han er så overbevidst om at han vil finde sin mor, er måske lidt naivt, men han har trods alt været spærret inde i en mine i mange år. Dog opgiver han ikke håbet, og sammen med Laura tror han stadig på at han kan gøre en forskel og gøre oprør.

Sproget er - ligesom i etteren - let forståeligt, og vil passe fint til målgruppen på 10 år og opefter. Der er også fine sorthvide illustrationer her, som underbygger historien fint. Dog ville jeg ønske at det forklarende afsnit der er bagerst i bogen, var inkorporeret i fortællingen på en eller anden måde. Det virker lidt underlidt at læse om Elysium, når historien er slut.

Den kan dog varmt anbefales til unge læsere der er vild med dystopier, drama og kampen for overlevelse.

Tak til Calibat for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Calibat
Udgivet i: 2017
Antal sider: 76
4 ud af 5 stjerner


Ingen kommentarer:

Send en kommentar