mandag den 27. august 2018

Jennifer Bell; Det frosne teleskop [Sponsoreret]

Jennifer Bell; Det frosne teleskop (De Ualmindelige, #3) [Sponsoreret]

Bagsidetekst:
Ivy og hendes storebror Seb er rejst til Nubrook - det dybeste undermarked i verden - for at hjælpe deres ven Valian med at lede efter hans forsvundne lillesøster. Men mørke kræfter leder også efter hende, og de venner må bruge al deres fantasi og samlede kræfter på at finde hende først.

Det er jo ved at blive en vane at jeg anmelder lektørbøger, men når jeg har anmeldt de andre i serien - eller når det er bøger jeg ville læse uanset hvad, så synes jeg næsten at jeg skal anmelde dem også. Det skal dog lige gøres klart, at selvom jeg har fået bogen af DBC, så er det stadig mine meninger og holdninger der kommer til udtryk i anmeldelsen - både de gode og de dårlige.

Når det så er sagt, så er det faktisk lidt vemodigt at sige farvel til denne serie. Jeg har virkelig nydt at læse den og jeg kan ikke anbefale og rose den nok - selvom der var nogle ting i første bind der irriterede mig (at det mindede lidt for meget om Harry Potter), så er jeg kommet over det og nyder bare den her historie for hvad den er: sin egen! Selvom man stadig godt kan se inspirationen fra Harry Potter, så er "De Ualmindelige" helt sin egen og den har sin egen magi. Jeg er vild med ideen om at give almindelige ting ualmindelige kræfter. En toiletbørste som våben, papirklips som håndjern, briller som drikkeglas, mønter som fotoalbums og så videre. Det er virkelig opfindsomt fundet på af forfatteren og det fungerer bare rigtig godt i forhold til resten af historien.

Noget andet der bærer historien er samspillet mellem Ivy, Seb og Valian. De er virkelig blevet tætte venner igennem de tre bøger og udviklingen af deres venskab har været interessant at følge. Fra at Ivy og Seb var mistroiske overfor Valian, er de nu blevet hans nærmeste venner. Både Ivy og Seb vælger også at hjælpe Valian, da det virkelig spidser til, frem for at tage hjem til London og efterlade ham om at finde Rosie helt alene. Det er også spændende at se (læse) om de andre undermarkeder og opleve hvor forskellige de er. Fra Lundinor under London, til Nubrook, som faktisk vender på hovedet og er det dybeste undermarkedet i verden. Og ikke at fortælle det nyeste - det øverste undermarkedet, som faktisk ligger på en bjergtop. Jeg kan fint forestille mig hvordan de alle sammen ser ud og det er en vigtig evne for forfattere at kunne skabe så virkelige billeder i ens hoved. Det er med til at gøre læseoplevelsen til noget ekstra.

Jeg kan ikke anbefale denne serie nok til de unge læsere. Hvis man endnu ikke er klar til at læse Harry Potter er "De Ualmindelige" et rigtig fint sted at starte. Den bliver lidt dyster hist og her, men ikke tilnærmelsesvis så dyster som Harry Potter. Samtidig kan den ses som en fin introduktion til at læse fantasy - jeg ville i hvert fald blive hooked hvis jeg var barn!


Fakta:
Forlag: Høst & Søn
Original titel: The Uncommoners - The Frozen Telescope
Udgivet i: 2018 (på engelsk og dansk)
Antal sider: 285
5 ud af 6 stjerner

Eksemplar af bogen er modtaget i forbindelse med udarbejdelse af lektørudtalelse. Meninger og holdninger der kommer til udtryk i anmeldelsen er mine egne - det eneste jeg har modtaget betaling for er lektørudtalelsen, der bruges af biblioteker landet over i forbindelse med indkøb af materialer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar