mandag den 23. november 2020

Cassandra Clare; The Queen of Air and Darkness

Cassandra Clare; The Queen of Air and Darkness (The Dark Artifices, #3)

Bagsidetekst:
What if damnation is the price of true love?

Innocent blood has been spilled on the steps of the Council Hall, the sacred stronghold of the Shadowhunters. In the wake of the tragic death of Livia Blackthorn, the Clave teeters on the brink of civil war. One fragment of the Blackthorn family flees to Los Angeles, seeking to discover the source of the disease that is destroying the race of warlocks.

Meanwhile, Julian and Emma take desperate measures to put their forbidden love aside and undertake a perilous mission to Faerie to retrieve the Black Volume of the Dead. What they find in the Courts is a secret that may tear the Shadow World asunder and open a dark path into a future they could never have imagined.

Caught in a race against time, Emma and Julian must save the world of Shadowhunters before the deadly power of the parabatai curse destroys them and everyone they love.

Så fik jeg endelig læst denne moppedreng færdig! Jeg har været i gang med den i flere måneder, men fordi den er på engelsk har jeg kæmpet lidt med at få den læst færdigt – det går bare ikke nær så hurtigt for mig. Men hvor er jeg glad for at jeg endelig fik taget sammen.

Jeg elsker Cassandra Clares bøger og hendes univers med Skyggejægere, dæmoner, warlocks og meget andet, er virkelig et af mine yndlings. Samtidig synes jeg det er fedt at hun bliver ved med at bygge på og komme med flere fortællinger. Det er lidt som om at hun heller ikke helt kan slippe Herondale, Carstairs, Lightwood og alle de andre – hvilket bare er til glæde for os læsere.

Jeg har læst de to første bøger i serien på dansk, men desværre lader det ikke til at afslutningen bliver oversat – øv! Det er ærgerligt, for det er ellers en meget spændende historie. Noget af det, der fascinerer mig mest ved Cassandras fortællinger er, at hun formår at skrive en historie med mange fortællere og selvom der er mange tråde at holde styr på, for hun altid flettet det hele rigtig godt sammen. Jeg er vild med at vi følger næsten alle de væsentlige karakterer. For mig, giver det en helt særlig dybde i historien og det medfører at de er svære at slippe igen.

Udover at være forrygende fantasy med magi, dæmoner og hæsblæsende kampscener, er det – nok mest af alt – en historie om kærlighed og loyalitet. Ikke kun kærlighed til ens udkårne, men også mellem venner og familie. Familiebånd er stærke i dette univers og jeg elsker at alle hører sammen på en eller anden måde. Karaktererne beskytter indædt hinanden. De kæmper for hinanden. Selvom der er mange slag undervejs, ved man at loyaliteten er stærk og at det nok skal gå – selvom Cassandra ikke er bleg for at slå folk ihjel undervejs. Men jeg fornemmer at alting har en mening – også selvom det kan være uforståeligt undervejs.

Jeg glæder mig meget til at se hvad Cassandra har oppe i ærmet for hendes næste fortællinger – jeg fornemmer at det hele spidser til og selvom jeg ser frem til endnu flere historier, frygter jeg også samtidig for at hun vil rive mit hjerte ud og trampe på det. For jeg er næsten sikker på, at selvom alt ånder fred lige nu, så vil det ikke fortsætte – selvfølgelig vil det ikke det! Men jeg tager glædeligt imod alt hvad hun kaster efter hendes elskede Skyggejægere.

Og ja, jeg tudede til sidst – meget! Og ja, jeg nød det i fulde drag!

Fakta:
Forlag: Simon & Schuster Children's UK
Udgivet i: 2018
Antal sider: 912 sider
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar