mandag den 9. november 2020

Sidsel Katrine Slej; Ingeborgs fortælling [Anmeldereksemplar]

Sidsel Katrine Slej; Ingeborgs fortælling (Asgårds døtre, #1) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Ingeborg Agnarrsdatter er en af Asgårds valkyrier. Viljestærk, intelligent og mestrer sit sværd som få. Egenskaber der får bejlere til at flygte i stor stil. Som kvinde er det ellers hendes pligt at sikre sin familie gennem en alliance med en af Asgårds mægtige slægter, men hun fejler igen og igen. Lige indtil den dag hun møder ham. Ham der ser hende. Ham der kommer til at betyde alt. Ham der får fatale konsekvenser at skænke sit hjerte. Det får magtbalancen i Asgård til at forskubbe sig, og en lavine af begivenheder sætter i gang og rammer alle hun holder af. Ingeborg har intet valg nu, hun må satse alt for slægtens overlevelse og ham hun elsker. Et sats der viser sig at blive skæbnesvangert. 

Forfatteren har tidligere brillieret med serien "Sanddrømmeren", der også har afsæt i den nordiske mytologi og jeg nød virkelig at læse den, derfor var mine forventninger til denne bog også ret høje - og lad mig bare slå fast med det samme: de blev alle indfriet!

Jeg kan godt lide at vi har en stærk kvindelig hovedperson. Selvom Ingeborg kæmper med nederlag på nederlag, når det kommer til at blive gift, er hun en stærk pige, med ben i næsen, der ikke bare vil nøjes med at holde hus, væve tæpper og skænke mjød. Hun vil kæmpe, fordi det elsker hun. Det er rart at se at hun ikke går på kompromis med det og endnu bedre, at hendes forældre støtter hende i det. De bliver ikke sure fordi det mislykkes med ægteskabet, men de støtter hende i at hun skal tro på sig selv og at der nok skal komme en der ser hende. 

Og selvfølgelig finder hun sig en mand - for lidt medgang skal hun have. Og hvilken mand - jeg må sige at jeg nok har fundet en ny fiktiv drømmemand! Heldigvis finder hun en mand der virkelig ser hende og som hendes forældre, går hun et lykkeligt ægteskab i møde - et der er bygget på loyalitet og kærlighed. Men, lykken er ikke gjort - for hendes valg af mand skaber stor spild, så stor at det kan ende med at koste alle dem hun elsker livet. 

Jeg havde på fornemmelsen at det nok skulle gå Ingeborg godt, men vejen til den lykkelige slutning er belagt med smerte, svigt og forræderi. Forfatteren formår på fineste vis at holde læseren til ilden med plot tvists undervejs og brødkrummer der skal følges. Jeg havde ikke regnet den store afsløring ud og det er altid glædeligt når man bliver overrasket. 

Jeg var hooked fra første side og kunne slet ikke slippe historien igen. Ok, jeg er også en sucker for nordisk mytologi og en medrivende fortælling, men Sidsel har virkelig formået at skrive en velskrevet, gennemarbejdet og medrivende historie. Jeg er så klar til flere eventyr med Asgårds døtre!

Tak til Tellerup for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Tellerup
Udgivet i: 2020
Antal sider: 330
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar