torsdag den 3. juni 2021

Ann Napolitano; Kære Edward [Anmeldereksemplar]

Ann Napolitano; Kære Edward [Anmeldereksemplar fra Gyldendal]

Bagsidetekst:
Da 12-årige Edward som den eneste blandt 191 passagerer overlever et tragisk flystyrt, har han med ét mistet alt: sine forældre, sin elskede bror, og den fremtid i en ny by de sammen var på vej imod.
Edward kæmper for at komme tilbage til livet og finde sin plads i verden uden sin familie. I det nye hjem hos sin moster og hendes mand er hans eneste trøst, og den eneste han knytter sig til, den jævnaldrende pige Shay i nabohuset. Mens deres spirende venskab vokser sig stærkt, gror de ud af barndommens beskyttende uskyld og må forsvare sig mod de voksnes skepsis over for deres tætte forhold. Sammen finder de en sæk med breve fra pårørende til de 190 flypassagerer og dykker ned i deres livshistorier, som bliver afgørende for Edward i hans forsøg på at finde mening i livet igen.


Jeg havde ikke forventet at blive så rørt og revet med af denne historie som jeg gjorde. Jeg hørte den som lydbog, på min daglige gåture og jeg både grinte og gik med en klump i halsen. Det er en virkelig sørgelig, men samtidig utrolig livsbekræftende historie om at miste alt, og kampen om at finde tilbage til tilværelsen – eller nok nærmere, til en ny form tilværelse, hvor man ikke er helt barn, ikke er helt voksen, og måske endda er man en dreng med magiske evner?

Vi følger Edward og Shay i nutiden, hvor Edward skal forsøge at hele en knust krop, et knust sind og ikke mindst, et knust hjerte. Det er ganske bevægende læsning og jeg fik virkelig ondt af ham på så mange planer. Shay er det eneste lyspunkt han har og langsomt hjælper hun ham. Da de finder brevene fra de pårørende, begynder Edward at stykke sig selv sammen igen.

Sideløbende med nutidsfortællingen, følger vi udvalgte passagerer ombord på flyet, undervejs på den skæbnesvangre flyvning, der bliver den sidste for alle, bortset fra Edward. Vi får kendskab til hvem de er, deres inderste tanker, hvorfor de er ombord på flyet og deres håb for fremtiden. Vi får også at vide hvorfor flyet styrtede ned og hvordan Edward oplevede de sidste øjeblikke med sin far og bror.

Begge fortællinger er rigtig fint koblet sammen og bidrager til en større fortælling om både sorg og håb. Om at finde noget at tro på, når alt håb synes at være ude – selv det at man er den eneste overlevende, kan måske være et tegn. Eller måske er det bare held? Hvem ved?

Jeg ved at ”Kære Edward” var en meget mere bevægende og rørende fortælling end jeg havde troet. Jeg ved at jeg var fanget af historien og at det er en bog jeg kommer til at anbefale til alle, der efterspørger en læseoplevelse lidt udover det sædvanlige. En læseoplevelse, der bliver siddende i en, lang tid efter man har vendt sidste side.

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar (modtaget uopfordret)

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: Dear Edward
På dansk ved: Nanna Lund
Udgivet i: 2020 (på engelsk) og 2021 (på dansk)
Antal sider: 351
6 ud af 6 stjerner

3 kommentarer:

  1. Mit navn er Susana Thuesen. Da min mand forlod mig, var jeg traumatiseret og knust og kunne ikke få mig selv i flere måneder. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at få ham tilbage, men uden held. Jeg rejste til en anden by i håb om, at jeg kunne starte forfra. Jeg kom i kontakt med en anden mand, som jeg gjorde mit bedste for at være sammen med, men det lykkedes ikke, fordi jeg ikke kunne elske ham. Jeg vidste, at jeg stadig elskede og ville have min mand tilbage til mig. Så jeg begyndte at søge efter hjælp, og det var, da jeg fandt DR ISIKOLO fra forskellige synspunkter, jeg læste om ham. Vi talte sammen, og jeg fik ham til at forstå alt, hvad jeg havde brug for at vide, og jeg troede på ham og overholdt procedurerne. Han arbejdede for mig og genoprettede kærligheden og forbindelsen mellem mig og min mand, og lige efter 48 timer, som han lovede, søgte min mand efter mig, og vi snakkede, og han kom ned for at se mig, hvor jeg er, og vi fandt på tingene og blev glade sammen igen. DR ISIKOLO er til at stole på, og han kan også hjælpe dig, hvis du kontakter ham for noget. Bare skriv til ham via WhatsApp +2348133261196 eller e-mail ham via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvarSlet
  2. God dag! Jeg er Martina Bonucci, og dette er min historie.. Efter 3 års brudt ægteskab efterlod min mand mig med tre børn, og mit liv blev ødelagt. Jeg ville afslutte det hele, jeg begik næsten selvmord, fordi jeg var så deprimeret. Jeg var så følelsesmæssigt deprimeret hele denne tid, og livet virkede meningsløst. På en skæbnesvanger dag, mens jeg surfede på internettet, stødte jeg på adskillige vidnesbyrd om Dr. Udama. Nogle mennesker vidnede om, at det bragte deres eks tilbage, nogle vidnede om, at det genopretter livmoderen og helbreder sygdomme med hans urter. Jeg var mere interesseret i forsoning med min mand, hvilket Dr. Udama muliggjorde på 3 dage. Nu er min mand tilbage, og vi har levet lykkeligt lige siden. Tak skal du have. Her efterlader jeg din kontakt til alle. E-mail: udamaada@gmail.com Ring / Whatsapp: +27 65 897 8226

    SvarSlet
  3. MIT ÆGTESKAB ARBEJDEDE IGEN MED HJÆLP FRA DR ISIKOLO, SOM ER DEN MEST ÆRLIGE STAVELSESTYPER, DU KAN FINDE
    Jeg er Helen Thompson Mit hjem har været fyldt med uendelige problemer og elendighed, som førte til den skilsmisse, jeg aldrig ønskede med min mand. Alt styrtede ned, og vi gik hver til sit. Jeg prøvede at komme videre, men det var så svært for mig, fordi jeg stadig elskede min mand, og min datter har altid grædt, fordi hun ville have sin far tilbage. Jeg havde ikke noget valg i stedet for at søge hjælp, hvilket fik mig til at kontakte DR ISIKOLO efter at have set så mange gode bemærkninger om hans arbejde. Han forsikrede mig om at forsone mig og min mand med hans forsoningsbesværgelse, hvilket han gjorde. Jeg er glad for at fortælle jer alle, at kærligheden og lykken er blevet genindsat, og vi fandt sammen igen, og jeg tror på, at det er for evigt for os og alt takket være DR ISIKOLO for at gøre så meget for at redde min familie. Han har aldrig for travlt til at hjælpe nogen. Så kontakt ham nu, hvis du også har brug for hjælp. e-mail ham nu via: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms via WhatsApp: +23481333261196

    SvarSlet