mandag den 7. juni 2021

Gry Kappel Jensen; Natskygge [Anmeldereksemplar]

Gry Kappel Jensen; Natskygge (Rosenholm trilogien, #3) [Anmeldereksemplar fra Turbine]

Bagsidetekst:
Fire piger. Fire skæbner. En jagt på sandheden.

Den første vil gå ind i mørket.
Den anden må vælge mellem dem, hun elsker.
Den tredje skal give et offer.
Og den fjerde vil afsige dommen.

Kamille, Kirstine, Victoria og Malou har efter to hektiske år på Rosenholm Kostskole fundet ud af, hvem der tilbage i 1980’erne dræbte en ung kvinde ved navn Trine. Men intet er ovre endnu. Snart går det op for dem, at mørket stikker meget dybere, end de først troede, og bid for bid må de nu løse den gåde, som hviler dybt under Rosenholms mure. Inden det er for sent.


”Natskygge” starter umiddelbart efter ”Forglem mig ej” slutter – Kamille, Kirstine, Victoria og Malou har endelig fundet ud af hvem der dræbte Trine og nu vil de have morderen til at indrømme det. Det er dog ikke lige til og snart er pigerne i endnu større fare end de har været før. Og denne gang har de ikke hinandens støtte …

Der er splittelse mellem de fire piger – Malou er blevet på Rosenholm sammen med Kragerne og Zlavko, der støtter op om forstander Jens Andersens nye planer for Rosenholm. Kamille, Kirstine og Victoria er ikke kommet tilbage til endnu et år på Rosenholm og vil ikke støtte op om Jens’ vision. I de foregående serier har vi skiftevis hørt fra de fire piger – det gør vi også denne gang, men første del er det kun de tre udenfor Rosenholm der fortæller, mens Malou får sin egen del og efter skiftes de igen.

Historien er virkelig godt skruet sammen og når man først er begyndt at læse den, er den meget svær at lægge fra sig igen. Der er skruet helt op for dramaet, intrigerne og hemmelighederne, som pigerne skal afsløre. Der var plottvists undervejs, som jeg ikke havde regnet ud og forfatteren formår at holde læseren til ilden, så siderne nærmest vender sig selv.

Selvom det er fantasy med magi, gamle folkeviser og myter, er det sat i et nutidigt samfund, hvor folk med magten ikke vil afgive den og hvor de korrupte skuer til fortidens mørke og vil trække tråde til nutiden. Pigerne opdager at det ikke kun er Trine der er blevet slået ihjel, men derimod er der mange andre der har lidt samme skæbne. Så vores firkløver skal ikke kun sikre Trine retfærdighed, men også alle dem der gik før hende.

Forfatteren viser også at det ikke nødvendigvis er de stærkeste der sejrer, men derimod dem der kæmper for en større sag. For retfærdighed. Og for kærlighed.

Hvis man er opmærksom, vil man kunne se at de fine vignetter til hvert kapitel ændrer sig undervejs – alt efter hvor personerne er henne. Det er ret fint fundet på, samtidig er forside og årstidsskiftene virkelig flotte.

Alt i alt er det en fremragende afslutning på en storslået historie, i et helstøbt og gennemført fantasyunivers - der måske ikke er så lang fra vores egen virkelig. Jeg har grint og grædt og jeg er sikker på at det er en serie jeg vil genlæse igen og se om jeg finder endnu flere små ledetråde, jeg ikke havde set første gang jeg læste den.

Tak til Turbine for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Turbine
Udgivet i: 2021
Antal sider: 598
6 ud af 6 stjerner

1 kommentar:

  1. God dag! Jeg er Martina Bonucci, og dette er min historie.. Efter 3 års brudt ægteskab efterlod min mand mig med tre børn, og mit liv blev ødelagt. Jeg ville afslutte det hele, jeg begik næsten selvmord, fordi jeg var så deprimeret. Jeg var så følelsesmæssigt deprimeret hele denne tid, og livet virkede meningsløst. På en skæbnesvanger dag, mens jeg surfede på internettet, stødte jeg på adskillige vidnesbyrd om Dr. Udama. Nogle mennesker vidnede om, at det bragte deres eks tilbage, nogle vidnede om, at det genopretter livmoderen og helbreder sygdomme med hans urter. Jeg var mere interesseret i forsoning med min mand, hvilket Dr. Udama muliggjorde på 3 dage. Nu er min mand tilbage, og vi har levet lykkeligt lige siden. Tak skal du have. Her efterlader jeg din kontakt til alle. E-mail: udamaada@gmail.com Ring / Whatsapp: +27 65 897 8226

    SvarSlet