mandag den 14. juni 2021

Cyril Lieron; I hovedet på Sherlock Holmes - Den skandaløse billet, bind 1 [Anmeldereksemplar]

Cyril Lieron; I hovedet på Sherlock Holmes - Den skandaløse billet, bind 1 [Anmeldereksemplar fra Cobolt]

Bagsidektest:
Da Doktor Watson stiller en simpel medicinsk diagnose, viser den sig hurtigt at være alt andet end det … et mystisk pulver på patientens tøj og en billet til en højst usædvanlig varietéforestilling overbeviser Sherlock Holmes om, at manden er offer for et spektakulært komplot. Detektivens mistanke styrkes af flere menneskers mystiske forsvinden og endnu flere sære billetter, der dukker op rundtomkring i London.

Doktor Watson beskrev ofte, hvad han forestiller sig, der foregik inde i Sherlock Holmes’ hoved, men han havde kun ord til rådighed. Her gennembores Sherlock Holmes’ hjerne visuelt, og vi følger sporerne af den store detektivs ræsonnementer på tværs gennem hans forbudte verdens arkitektur.


Okay, jeg har aldrig læst en Sherlock Holmes historie, men jeg har set dem som film – dem med Robert Downey Jr. – og selvfølgelig hørt ham omtalt i andre henseender, så jeg ved at han var en mesterdetektiv. En der kunne se forbindelser mellem spor, som ingen anden kunne se.

Lige præcis det er kommet til udtryk i denne storslåede tegneserie. Sjældent har jeg læst noget der er så formstøbt, fuldendt og detaljeret. Det kræver virkelig sin læser at læse denne tegneserie, men hvis man har god tid, er det en fabelagtig læseoplevelse.

Der er virkelig kælet for alle detaljer: det udskårne hoved i forsiden af bogen, som giver indblik i det ”bibliotek” som Sherlock Holmes har inde i sit hoved. Den røde tråd der forbinder ledetrådene – samtidig med at de virker som en guide i hvilken rækkefølge rubrikkerne skal læses i. Den fører også læseren med rundt til de steder som Holmes og Watson besøger undervejs i historien.

Detaljerigdommen i illustrationerne er en anden ting. De små snirkler i røg, farvespil i personerne, Holmes’ rynker når han tænker, uddrag af kort over London, tegningerne af, hvordan Holmes sammensætter ledetrådene i sit hoved. Selvom der ikke er knald på farverne (de er holdt i meget jordagtige nuancer – bortset fra enkelte farvedryp hist og her), er de alligevel virkelig stemningsfulde og på sin vis også smukke.

Jeg havde faktisk ikke troet at jeg ville blive grebet så meget af denne historie som jeg blev. Normalt forbinder jeg tegneserier med noget der er hurtig læst, men sådan var denne på ingen måde. Den sugede mig ind og jeg nød at følge med i Holmes kringlede tankegang.

Hvis man er til detektivhistorier og sublim tegnekunst, skal man bestemt ikke snyde sig selv for denne. Jeg glæder mig meget til afslutningen!

Tak til Cobolt for anmeldereksemplar.

Fakta: 
Forlag: Cobolt
Original titel: Dans la tête de Sherlock Holmes - I'affaire du ticket scandaleux
Udgivet i: 2019 (på fransk) og 2021 (på dansk)
Antal sider: 50
6 ud af 6 stjerner

1 kommentar:

  1. God dag! Jeg er Martina Bonucci, og dette er min historie.. Efter 3 års brudt ægteskab efterlod min mand mig med tre børn, og mit liv blev ødelagt. Jeg ville afslutte det hele, jeg begik næsten selvmord, fordi jeg var så deprimeret. Jeg var så følelsesmæssigt deprimeret hele denne tid, og livet virkede meningsløst. På en skæbnesvanger dag, mens jeg surfede på internettet, stødte jeg på adskillige vidnesbyrd om Dr. Udama. Nogle mennesker vidnede om, at det bragte deres eks tilbage, nogle vidnede om, at det genopretter livmoderen og helbreder sygdomme med hans urter. Jeg var mere interesseret i forsoning med min mand, hvilket Dr. Udama muliggjorde på 3 dage. Nu er min mand tilbage, og vi har levet lykkeligt lige siden. Tak skal du have. Her efterlader jeg din kontakt til alle. E-mail: udamaada@gmail.com Ring / Whatsapp: +27 65 897 8226

    SvarSlet