mandag den 28. februar 2022

Silja Okking; Jeg er Saga [Uopfordret anmeldereksemplar]

Silja Okking; Jeg er Saga [Uopfordret anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
I en ukendt verden må Saga finde sig selv, før hun kan finde hjem.

Saga elsker fantasy og rollespil. Sammen med sin ven, Marcus, forsvinder hun ofte ind i en verden af elvere, dværge og magi, hvor tanker om skilsmisseforældre og usikkerhed drukner i lyden af brølende orker. Men under et slag ved rollespilsstævnet ude ved bautastenene bliver Saga slået omkuld af en lidt for ivrig fyr med en skumgummiøkse.

Saga kommer til sig selv, men noget er anderledes. Hun ligger ganske vist stadig ved bautastenene, men hendes spise elverører føles ... ægte?

Saga vikles nu ind i et fantasydrama i landet Assuldúr, hvor orkernes våben ikke er lavet af gummi, og hvor magi ikke er noget, man nøjes med at læse om i tykke bøger. Saga må se i øjnene, at hun spiller en større rolle i et magtspil mellem livsfarlige fjender. Og hun må finde sit eget ståsted i en verden, der hele tiden forandrer sig omkring hende, hvis hun vil overleve længe nok til at finde hjem.


”Jeg er Saga” er Silja Okkings debut på den danske fantasy scene. Hun er tv-vært og er kendt fra børne-tv, og kan nu også skrive forfatter på sit CV. Forfatter til en ganske udmærket fantasyfortælling.

Jeg tror der er rigtig mange der kan sætte sig ind i Sagas tanker og drømme. Hun er en læsehest og elsker fantasy og udlever drømmen om at være elver, sammen med sin ven Magnus, ved at gå til rollespil. Men under et stort slag, slår Saga hovedet og vågner med virkelige elverører, med øjne der kan se meget længere end normalt og frem for alt, så befinder hun sig et helt fremmed sted. Et sted i krig – en krig, som Saga måske kan afværge.

Det er en virkelig god historie. Universet som Saga kommer til, er godt bygget op. Der er både elvere, troldmænd, dværge og meget mere. Der er gode mennesker og mennesker der vil manipulere alt og alle for at få mere magt. Saga er en troværdig person og jeg kan godt lide hendes indre kampe om både at ville hjem, men også føle et ansvar for det sted hun er kommet hen. Hun vil gerne hjælpe også selvom det betyder at hun ikke nødvendigvis ved hvornår og hvordan hun kommer hjem.

Jeg hørte det meste af bogen som lydbog, og her har jeg en enkelt ting. Sagas tanker, som er med kursiv i bogen, er indtalt på en anden måde i lydbogen og det brød jeg mig virkelig ikke om. Til at starte med, troede jeg det var en fejl, indtil jeg sammenlignede teksten i bogen, med hvad der bliver sagt i lydbogen. Jeg er sikker på at andre vil synes det er en fed gimmick, men for mig ødelagde det lidt læseflowet - især de steder hvor der er meget med kursiv.

Alt i alt er det en virkelig god debut. Det er et helstøbt fantasyunivers, med troværdige karakterer og en spændende historie. Jeg håber at det ikke er sidste gang jeg skal ud og rejse med Saga.

Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Politikens Forlag
Udgivet i: 2021
Antal sider: 219
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar