onsdag den 2. februar 2022

Siri Pettersen; Jernulven (Vardari, #1) [Uopfordret anmeldereksemplar]

Siri Pettersen; Jernulven (Vardari, #1) [Uopfordret anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Forestil dig at finde en hemmelighed, begæret af de mægtigste. Noget, som ikke hører til i denne verden. Noget så kraftfuldt, at det vil forandre alt. Dit land. Dit liv. Dit hjerte.

Juva hader blodlæsere. De hyldes for deres sandsyn, men er ikke andet end svindlere, og det ved Juva alt om, for hun er selv af blodlæserslægt og har sværget aldrig at blive én af dem. Men da familien trues af vardari, de uhyggelige varige, som aldrig ældes, vikles hun ind i jagten på blodlæsernes arv: en mørk hemmelighed, der engang ændrede verden, og som nu måske kan gøre det igen. For at overleve må Juva konfrontere det barndomsminde, hun har kæmpet for at glemme.


Jeg elsker Siri Pettersens ”Ravneringene” – for mig er det noget af det ypperste fantasy jeg har læst. Jeg håber at hendes nye serie, ”Vardari”, når samme niveau. ”Jernulven” er første bind i serien om Juva, vardari, ulvesyge og meget mere. Det er en kompleks historie, med mange fortællere og det kan være forvirrende til at starte med, men jo længere ind i fortællingen vi kommer, jo flere spor bliver der afdækket og jo svære er den at lægge fra sig.

Juva er 19 år, ulvejæger og blodlæser – af arv, ikke af gavn. Hun vil helst gå sine egne veje, men da hun hvirvles ind i en kompliceret kamp om blod, ulvesyge og vardari, må hun tage stilling til hvem hun vil være og hvem hun vil passe på. Selvom jeg godt kan lide den udvikling som hun gennemgår, synes jeg også hun en gang i mellem trænger til et wake up call og til at tage sig sammen. Samtidig er der Nafraím, vardari, mange hundrede år gammel og han har sin helt egen dagsorden når det kommer til blodlæsere og hele Náklav. Derudover er der mange andre med skjulte dagsordener, men selvom det er forvirrende, er det også fedt.

Som med ”Ravneringene” er universet, karaktererne og selve handlingen gennemført og fuldendt. Det hele spiller rigtig godt sammen. Dramaerne, hemmelighederne, følelserne går lige i hjertet og som læser er man virkelig investeret i Juva og hendes indre kampe for hvad der er rigtigt at gøre – om end hun trænger til at blive rusket fra tid til anden.

Siri Pettersen har lagt i kakkelovnen til endnu en storslået fantasyserie og jeg glæder mig til at læse videre og se hvilke prøvelser Juva kommer ud for og hvilke umulige valg hun skal træffe. Jeg er i den grad klar på mere.

Tak til Gyldendal for uopfordret anmeldereksemplar. 

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: Jernulven
På dansk ved Rolf Stavnem
Udgivet: 2021 (på norsk og dansk)
Antal sider: 465
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar