onsdag den 17. januar 2024

L. Sherman; 9000 Chancer [Anmeldereksemplar]

L. Sherman; 9000 Chancer [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Dax har længe kæmpet … alene. Han har aldrig kendt sin far, og hans højtelskede mor døde, da han var tennager.

Nu slås Dax for penge i Aalborgs rå undergrundsmiljø. Hans drøm er at skabe 9000 Chancer, et værested for unge, der også kæmper. Unger, der mangler retning og omsorg. Det sted, Dax ville ønske, han selv havde haft, da han var allermest sårbar og ensom.

Nora har altid vidst, hvad hun ville. Hun læser medicin, hendes forældre er læger, og hun har rejst verden rundt med dem. Nu er hun tilbage i Aalborg, men er hun klar til at tage næste skridt op af karrierestigen? Er medicin virkelig hendes passion?

Noras verden er sort/hvid, Dax’ er moralsk gråzone. Det var slet ikke meningen, at de skulle mødes. Og slet, slet ikke meningen, de skulle falde for hinanden.


Jeg er kæmpe fan af Ulrikas bøger. Hun formår altid at finde en spændende historie og få alle nuancer frem i den – i hvert fald i dem jeg indtil videre har haft glæden af at læse. Hvad end vi er i Århus, Aalborg eller i Bangkok, skriver hun sine bøger med indlevelse, respekt og levende.

De bøger der foregår i Danmark, har nok en lidt større plads i mit hjerte. Der er så meget anden udenlandsk romance, så romance der foregår tæt ved hvor jeg selv færdes føles mere nærværende. Mere troværdigt, mere realistisk.

Jeg har læst et par af Ulrikas bøger der foregår i Århus, men den by har jeg aldrig haft et tilhørsforhold til. Det er noget andet med Aalborg. 9000. Dobbelt A. Her er jeg selv vokset op. Jeg har selv gået på de gader som Dax og Nora går på. Selv været i byen i Jomfru Ane Gade. Og på et tidspunkt – perifert – haft lidt med undergrundsmiljøet at gøre. Så det at læse en historie der foregår i min by, er noget helt særligt.

At historien så er medrivende og med nogle karakterer man både hader og elsker, er virkelig bare prikken over i’et. Både Nora og Dax kæmper med nogle ting – meget forskellige ting, bevares – men dog nogle ting de skal gøre op med. Det er relaterbart for rigtig mange.

Samtidig er det en historie om at være mønsterbryder, om at turde følge sine drømme, også selvom de virker vilde eller urealistiske – for tænk nu hvis det lykkes og det bliver endnu bedre end man troede? Den handler om at skabe et hjem. Et sted man hører hjemme og hvor man kan drømme og udleve disse drømme.

På sin vis er det en hyldest til Aalborg. Til alt hvad denne by rummer. Fra de store lyse villaer i Hasseris, til de tomme, forladte fabriksbygninger i den mørklagte del af byen. Til en ny chance og til dem der vil gribe den. Til dem der kæmper og aldrig giver op.

Tak Ulrika, for endnu en fantastisk historie.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget.

Fakta:
Forlag: Flamingo
Udgivet i: 2023
Antal sider: 362
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar