søndag den 22. november 2015

Sidsel Sander Mittet; Vildhunden & Panteren


Sidsel Sander Mittet; Vildhunden & Panteren (Morika, #2)

Bagsidetekst:
Korau, Eshri og deres venner der ankommet til Modstandslejren. Men selvom det er rart endelig at kunne føle sig tryg, er ikke alt, som de havde drømt om. Zaak har forladt dem, Oryndros styrke vokser og Aubr er stadig ikke reddet. Snart på Eshri og Korau træffe et valg. Skal de stiltiende accepterer tingenes tilstand eller sætte sig op mod dem, der tidligere var deres venner? Skal de blive i sikkerhed eller kæmpe for dét, de tror på?

Eshri troede det ville blive et lykkeligt gensyn når hun fandt sin bror. Desværre er Raesh ikke længere den samme. Optændt af had til Oryndro og ikke mindst til hilaerne, vil han ikke høre på hvad Eshri har at sige - hverken om hilaerne eller om at redde Aubr. Et mislykket redningsforsøg slår også skår i glæden og Eshri må igen søge trøst hos Zaak og derved forøges afstanden til Oryn endnu mere.

Korau var glad for at gense mange af vennerne fra skolen samt sin gamle læremester, men selvom han nødig vil indrømme det, har han ændret sig. En ting er at træne til krig, noget andet er rent faktisk at skulle bruge de færdigheder til noget og møde døden. Korau er ikke længere den selvoptagne, arrogante soldaterlærling som han var en gang og det skræmmer ham. Mest af alt fordi de erfaringer han har gjort sig, har medført at han ikke længere er enig med Raesh og de andre der tror fuldt og fast på morikanernes ret og retfærdighed.

Sammen må Eshri og Korau, på hver deres måder, stå i spidsen for det endelige oprør med Raesh som ligger og lurer i fremtiden og deres valg får store konsekvenser - ikke kun for dem selv, men også for deres venner og allierede.

Samtidig må Eshri se i øjnene at hun måske ikke var bestemt for at være sammen med Oryn og da en spion infiltrerer deres lejr, skal hendes klogskab og loyalitet for alvor stå sin prøve. Vil Eshris valg medfører at hun for altid mister Oryn og vil hun, sammen med Korau og de andre, nå at finde Aubr i tide?

Jeg modtog dette anmeldereksemplar for efterhånden noget tid siden, og jeg må indrømme at jeg ikke kiggede nærmere på den dengang - det skulle jeg måske have gjort. For da jeg gik i gang med den nu her, læste jeg lige bagpå og til min store overraskelse og ære er jeg citeret! Det er virkelig stort for mig - en kæmpe anerkendelse og klap på skuldren! Tusind tak!

Jeg var meget betaget af etteren i denne serie og bind to lever helt klart op til forventningen om en hæsblæsende toer, med højt tempo, spændende tvists og store dilemmaer som vores to hovedpersoner skal klare sig igennem. Jeg synes at handlingen i dette bind er mere flydende og dynamisk end i etteren og det er et stort plus for mig. For siderne vender nærmest sig selv og til sidst sidder man åndeløs og hungrende efter mere.

Det bliver virkelig spændende at få slutningen på denne serie, og jeg er spændt på hvordan nogle af problemstillingerne skal løses, men det får jeg nok svar på til den tid. Jeg glæder mig i hvert fald til at se hvordan det slutter og hvem der må dø, for jeg har virkelig en fornemmelse af at en af de bærende personer dør, spørg mig ikke hvorfra jeg har den ide, det har jeg bare! Holder det stik? Det vil tiden vise!

Tak til Forlaget Facet og forfatteren for bogen!

Fakta:
Forlag: Facet
Udgivet i: 2015
Antal sider: 335
5 ud af 5 stjerner

1 kommentar:

  1. Jeg har også bange anelser, når det kommer til overlevelsen af hovedpersonerne... Åh, er ventetiden ikke snart ovre?

    SvarSlet