onsdag den 31. august 2016

Jojo Moyes; Sommeren jeg mødte dig

Jojo Moyes; Sommeren jeg mødte dig

Bagsidetekst:
Der sker ikke meget i den lille søvnige badeby Merham, hvor de to veninder Lottie og Celia vokser op som søstre i 1950'erne. Det er kort sagt et dødkedeligt sted at være næsten voksen, så da en gruppe kunstnertyper indtager byens smukke art deco-hus, Arcadia, tiltrækkes de to piger af det bohemeagtige miljø, som byens spidsborgere har travlt med at sladre om. Det bliver den sommer, hvor pigerne bliver voksne, men også den, hvor der bliver slået et uopretteligt skår i deres venskab.

Halvtreds år senere bliver Arcadia igen genstand for byens sladder, da en finansmand vil forvandle det misligholdte hus til et smart badehotel. Under renoveringen vækkes det gamle hus gradvist til live og med det også hemmelighederne om det, der skete den sommer for så mange år siden. 

Det kan ikke siges nok, jeg er vild med Jojo Moyes! Hun kan altså bare et eller andet. Selvom det ikke er alle hendes bøger der har fået mig helt op og ringe, har de alle rørt mig på en eller anden måde. Ingen af dem jeg har læst, kan dog måle sig med "Mig før dig" - heller ikke denne, men den er godt på vej.

Moyes har en skøn skrivestil, der er så malende og beskrivende, at jeg næsten kunne mærke vinden fra havet, solens stråler på kinderne (måske var det fordi jeg læste udenfor?), se Arcadia for mig, vægmaleriet, den søvnige badeby. Det er så nemt at se det hele for sit indre blik. Samtidig har hun et godt tag på skiftende fortællere som jeg misunder. Det er virkelig med til at give en historie dybde at man hører fra flere personer. Der er mange personer i hendes bøger, men det bliver ikke uoverskueligt, og alle personerne har en rolle at spille.

"Sommeren jeg mødte dig" er en skøn, medrivende og hjertevarm fortælling om den store første kærlighed, som er umulig. Om at føles sig udenfor, om at finde sin egen plads. Om at stå i en familiesituation, som dog langt fra er hvad man forestillede sig. Om at have mod til at turde tage imod forandring med åbne arme og et åbnet i sind, i stedet for lukkede døre og sure miner.

For mig har Jojo Moyes gjort det igen. Hvis du trænger til en dejlig sommerbog her på falderæbet af sommeren, så er den her lige sagen.

Tak til Cicero/Rosinante for anmeldereksemplaret.

Fakta:
Forlag: Cicero/Rosinante
Original titel: Foreign Fruit
Udgivet i: 2003 (på engelsk) og 2016 (på dansk)
Antal sider: 448
5 ud af 5 stjerner

Andre bogbloggere skriver:
Windblown Pages

Ingen kommentarer:

Send en kommentar