torsdag den 8. juni 2017

Marjorie Liu; Monstress

Marjorie Liu; Monstress, vol. 1: The Awakening

Bagsidetekst:
Set in an alternate world of art deco beauty and steampunk horror, Monstress tells the epic story of Maika Halfwolf, a teenage survivor of a cataclysmic war between humans and their hated enemies, the Arcanics. In the face of oppression and terrible danger, Maika is both hunter and hunted, searching for answers about her mysterious past as those who seek to use her remain just one step behind … and all the while, the monster within begins to awaken …

Jeg sad på Book Depository en dag og jeg faldt over denne tegneserie. Som jeg har nævnt før er jeg faktisk ikke den store tegneserielæser, men jeg er begyndt at komme efter det. Jeg har altid elsket Yoko Tsuno-serien, og nu Saga samt Locke & Key.

”Monstress” har faktisk lidt af det alt det jeg godt kan lide ved en tegneserie og ved en fantasy fortælling generelt. Jeg kan godt lide det dunkle og lidt dystopiske univers vi befinder os i. Maika er en jaget kvinde, mens hun selv jagter sandheden og en måde at tæmme sit indre monster, der gør forfærdelige ting når det overtager hende. Jeg kan godt lide fortællemåden, selvom det er en tegneserie, som jo er en anderledes læseoplevelse end en almindelig bog. Alligevel er historien skrevet i et godt sprog, med et naturligt flow og selvom den er på engelsk, var jeg faktisk ok med hele vejen igennem. De steder hvor det kan glippe, er hvor der er nævnt navne og andre ord, der er opfundet til historien.

Både Saga og Locke & Key er forholdsvis blodige og makabre, og det passer rigtig godt til de historier – selvom jeg normalt ikke er så vild med splat og blod, så er jeg ret pjattet med det voldlige aspekt i disse to serier. ”Monstress” er også ret voldelig. Især når monstret overtager Maika bliver det vovet. Det samme gør sig gældende i starten, hvor Maika er blevet solgt som slave og der bliver udført videnskabelige forsøg. Igen passer det rigtig godt til historien.


Jeg vil klart anbefale ”Monstress” til fans af Saga og Locke & Key. Til fans af en god fantasy fortælling med masser af drama, et spændende univers og gode karakterer. Jeg er spændt på hvad der sker videre i historien – forhåbentlig kommer der flere bind, for der er masser af problemer, dilemmaer der skal løses og sandheder der skal afdækkes!

Fakta:
Forlag: Image Comics
Udgivet i: 2016
Antal sider: 202
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar