torsdag den 11. juli 2019

Mads Schack-Lindhardt; K'harwyngars dronning [Anmeldereksemplar]

Mads Schack-Lindhardt; K'harwyngars dronning (Stjernekrønikerne #2) [Anmeldereksemplar fra DreamLitt]

Bagsidetekst:
I det store træ, der svæver ensomt gennem universet, møder Sebastian sin læremester, der ikke helt viser sig at være, som han havde forestillet sig. Forholdet slår gnister fra begyndelsen, så da Sebastian ser sit snit til det, tager han et smut til Murthaldin, hvor K'harwyngars drageherrer tager sig af Storm.

En nat lyder alarmklokkerne, og Storm tager Sebastian med ud i tågerne over havet, hvorfra ingen før er vendt tilbage. Sebastian kastes ud i en farefuld jagt på dragernes fremtid, der fører ham langt væk fra portalen til Tit-Nâzral og ind i det dybeste indre af tusmørkefolkets palads.

Jeg har faktisk læst den her før, som betalæser, men det er altså noget andet at læse bøgerne som en rigtig bog og ikke bare i udskrevne A4 ark, der kan blæse eller blive væk. Det er efterhånden noget tid siden jeg læste betaudgaven, så hvor meget der er ændret har jeg svært ved at sige. Det er egentlig også ligemeget, for det er bare en mega god fantasyfortælling! Hvis man også har læst "Tusmørkets Søn", kommer der et glædeligt gensyn heri ...

Da jeg læste "Tir-Nâzrals arving", tænkte jeg at det var den vildeste historie og worldbuilding jeg længe havde læst. Udover at være virkelig detaljeret og med mange personer, er der mange tråde der skal holdes styr på. Det synes jeg Mads klarer rigtig godt. Både første bind og her i andet bind, formår han at holde tungen lige i munden, selvom stort set alle hedder noget mærkeligt, bor steder med underlige navne og har tråde tilbage til ting der er sket for længe siden. Jeg er dybt imponeret!

Samtidig holder historien. Personerne føles virkelige. Deres udvikling og relationer virker troværdige. De følelser og indre kampe de har, kan man sagtens sætte sig ind. Der er en tør og sort humor der bærer den frem, selvom den ofte er ret mørk og dyster - det bliver værre i tredje bind (den har jeg også smuglæst - glæd jer!), men jeg synes det er fedt når det bliver mørkt og dystert.

Sproget er heller ikke alt for svært. Selvom mange af navnene er svære - jeg ville ikke kunne udtale halvdelen - så er resten nemt at gå til. Sammen med handlingen flyder det og så snart man er gået i gang, kan det være svært at stoppe.

Hvis man endnu ikke har stiftet bekendtskab med denne serie, giver jeg den mine varmeste anbefalinger! Ikke alene er indpakningen virkelig smuk, indholdet er også suverænt. Det eneste problem kan være at ikke alle bøger er udgivet endnu, så der vil være ventetid - øv!

Tak til DreamLitt for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: DreamLitt
Udgivet i: 2019
Antal sider: 369
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar