fredag den 20. september 2019

Julie Midtgaard; Elementprøven [Anmeldereksemplar]

Julie Midtgaard; Elementprøven (Sprækken til Luscuro, #1) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Bålets flammer danser og hvæser. Jeg vrider mig. Rebene flår i huden. Tilskuernes messen ætser sig ind i min hjerne: "Heks, heks heks!"
En mørk sprække flænger ilden med et højt brøl. Sprækken udvider sig. Flammer, gløder og aske hvirvler ind i mørket. Jeg bliver slynget samme vej.

I 1600-tallets Aalborg straffes trolddom med døden, og før 14-årige Gry ved af det, sender en heksenaklage hende på bålet. Men de glubske flammer brænder hende ikke som de burde. i Stedet tvinger mystiske kræfter hende på en farefuld rejse til Luscuro; en magisk verden hærget af ødelæggelse og krig. Her er der kun én vej frem, og det er at beså den livsfarlige elementprøve. Mægtige kræfter lurer, og snart opdager Gry at hun ved noget som nogen vil gøre alt for at holde skjult ...

Jeg læser meget fantasy, men det er sjældent at jeg læser noget der foregår i Aalborg - og når det så er sagt, så foregår "Elementprøven" kun i Aalborg til at starte med, men stadigvæk. Det er ret sjovt at læse noget der foregår hvor man selv er vokset op.

Jeg er dybt imponeret over hvor seje de danske fantasyforfattere er! Mens jeg læste denne, sad jeg og tænkte på hvor genialt flere af tingene var fundet på. Skole og undervisningens delen er jeg vild med og jeg ville gerne have haft flere lektioner med Gry og hendes klassekammerater, men det kan jeg jo håbe kommer i næste bind. Samfundet som Gry kommer til ligner godt nok det hun kommer fra, men samtidig er det meget forskelligt. Der er næsten ingen mænd i Notio, kvinderne har magiske evner der enten har med jord, vand, vind eller ild at gøre. Jeg har dog på fornemmelsen af Gry gemmer på mere end én evne, om det passer, må jeg nok vente med at finde ud af.

Samspillet mellem Gry og hendes værelseskammerater går fra at være lunkent og fyldt med irritation, til at være varmt og hjerteligt. Især forholdet til Nøks kræver lidt, da hun minder Gry meget om en fjende fra Aalborg. Samtidig skal de tre piger lige se hinanden an og Gry bærer også på en del bagage der gør, at det er svært for hende at få nye veninder. Heldigvis er de gode til at støtte og hjælpe hinanden også selvom de måske ikke altid er enige. Der er en god kemi i blandt dem og man kan tydeligt mærke venskabet spire frem jo længere ind i historien vi kommer.

Historien er skrevet i et nemt og forståeligt sprog, men samtidig er det malende og jeg kunne sagtens forestille mig både byen og skoven. Det giver kuldegysninger at tænke på hvad der lever i skoven og at Gry kommer lige lovlig tæt på fare, indtil flere gange.

Som så meget andet fantasy er der også en kærlighedshistorie, men det er ikke den der er i fokus. Jeg tror heller ikke vi er helt færdige med Reynir, men hvor stor en rolle han kommer til at spille ved jeg ikke. Det kan jo også være jeg gætter forkert. Det der er i fokus er venskabet mellem de tre piger. Det er kampen for at tro på sig selv og stole på at man er god nok. Det er problemet med at vi sammenligner os med hinanden og derfor ikke ser hvor meget vi er værd. Det er søsterkærlighed, selvom man ikke er søstre af blod, men af valg.

Alt i alt er det en yderst fremragende fortælling og jeg var hooked fra første side af. Jeg følte med Gry og kunne sagtens sætte mig ind i hendes indre kampe med skam og følelsen af at være utilstrækkelig. Hun agerer plausibelt i de situationer hun kommer i og bekymrer sig for dem hun holder af.

Jeg glæder mig rigtig meget til at læse videre!

Tak til forfatter og Tellerup for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Tellerup
Udgivet i: 2019
Antal sider: 383
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar