tirsdag den 10. september 2019

Mette Østergaard Filsø; Mordet i elverskoven [Anmeldereksemplar]

Mette Østergaard Filsø; Mordet i elverskoven (Himmelkrystallens børn, #1) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
En sagte lyd nåede hendes øre. Den var ikke mere end en hvisken i vinden, men alligevel anderledes end alle de andre lyde i den tyste, hemmelighedsfulde skov. En gispende, rallende lyd.

Anna lever et stille liv i byen Jyss hos den gnavne enkefrue Kerstin, da hun møder en gruppe fremmede rejsende på markedet. Sammen med dem drager hun d på sit livs rejse mod skoven Merth, der ifølge de gamle sagn er hjemsted for elvere. Rejsen kommer hurtigt til overgå hendes vildeste fantasier, men også hendes værste mareridt, for de rejsende gemmer på en mørk hemmelighed, der ikke kan forblive skjult for evigt ...

Dette er en serie med potentiale. Der var mange ting der fungerede rigtig godt, men desværre var der også noget der irriterede mig rigtig meget.

Jeg kan godt lide personerne - især Anna, der er handlekraftig og tør forfølge sine drømme. Hun har masser af gå-på-mod og langt hen af vejen er det henne der bærer fremdriften i historien. Hun er dog meget afhængig af de personer hun har omkring sig, som hun spejler sig i og vil beskytte for enhver pris. Elversamfundet er godt beskrevet og jeg kunne fint se det for mit indre blik. Selvom vi lærer lidt om det, så bliver det ikke afdækket fuldstændigt, men mon ikke det kommer i de næste bind - det håber jeg i hvert fald. Det er en interessant tanke at eleverne er højtudviklede, men ikke ved så meget om mennesker og deres samfund.

Selve historien har også et godt flow - men jeg synes det hænger bedst sammen i første halvdel af bogen. Jeg var meget fanget af fortællingen, myterne der skal afdækkes og den hemmelighed som Erik bærer på. Det der irriterer mig er at det er som om forfatteren vil lidt for meget i sidste halvdel af historien. Handlingen bliver lidt forhastet og det er som om der var lidt for mange ideer der skulle med i det her bind.

Vi skal også pludselig høre fra mange flere personer og det gør fortællingen lidt mudret og der var flere steder hvor jeg tabte lidt tråden, netop fordi der var mange historier og synspunkter vi skulle høre.

Dog fandt jeg historien underholdende og spændende. Der er en god kemi mellem Anna og Erik og jeg fornemmer at deres forhold kommer til at spille en stor rolle i den fremtidige fortælling. Jeg er spændt på hvad der sker videre hen, for man efterlades med en del ubesvarede spørgsmål, og jeg vil gerne læse videre. Forhåbentlig bliver efterfølgeren ikke en så rodet affære som dette første bind var.

Tak til forfatteren for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Forfatterskabet.dk
Udgivet i: 2019
Antal sider: 287
4 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar