tirsdag den 17. september 2019

Ry Kristensen; Dragesten [Anmeldereksemplar]

Ry Kristensen; Dragesten (Dragehjerte, #1) [Anmeldereksemplar fra Forlaget Evig]

Bagsidetekst:
Søskendeparret Le og Mark, på 13 og 14 år, bor sammen med deres mor Fri i et lille hus langt væk fra alt.
De er vokse top med historierne om dragemenneskene, som beskyttede landets kongefamilie, indtil de 6 hekseklaner slog sig sammen med forræderen, general Nok. Kongefamilien blev dræbt og dragemenneskene blev næsten udryddet i den store krig, som fulgte. Nu styres landet af hekseklanerne under ledelse af den nye konge, general Nok.
Men intet er som det ser ud og snart afsløres en livsfarlig hemmelighed for de to søskende. De hvirvles begge ind i en farlig rejse, som tester deres mod og styrke til det yderste. Modstandsbevægelsens og dragemenneskenes overlevelse ligger nu på Le og Marks skuldre.
Men vil de selv overleve den rejse de har begivet sig ud på?

Jeg indrømmer gerne at jeg var lidt skeptisk over at skulle begynde på denne bog. Jeg ved ikke helt hvorfor, om det var forsiden der ikke helt gjorde det for mig eller om det var bagsideteksten. I hvert fald, var mine forventninger ikke særlig høje.

Men! Det ændrede sig. Selvom der er et lidt der føles lidt for søgt og Le og Mark irriterende mig fra tid til anden, så synes jeg faktisk det er en ganske hæderlig fantasyfortælling. Den indeholder i hvert fald mange rigtig gode elementer og hvem kan ikke lide en god dragehistorie?

Jeg ville gerne have haft mere dragetid. Der er kun lidt i starten og i slutningen, men jeg forstår også godt at der nok ikke er det, fordi Le og Mark endnu ikke har forvandlet sig. Jeg håber dog der kommer mere med drager, for den del af historien virkede rigtig spændende og interessant.

Det jeg synes der fungerer rigtig godt er flowet og selve historien. Det fungerer godt at vi skiftevis følger Le og Mark på hver deres rejse til general Nok. De bliver hver især testet på deres styrker og svagheder. Le i følgeskab med en heks der er en rigtig tyran og Mark i følge med nogle andre modstandsfolk. Begge børn opfører sig som om de er ældre end de er. Le forsøger at beskytte den anden slavepige som heksen har, og det gør hun med meget mere mod end jeg ville forestille mig at en 13-årig har. Mark bliver også interesseret i en pige han møder, mere end en dreng på 14 ville blive. De virker ikke helt plausible for mig, men måske er det fordi jeg ikke just passer på målgruppen og derfor lægger mærke til nogle andre ting.

Sproget i historien er nemt og forståeligt. Der er gode beskrivelser af de steder handlingen foregår og som læser kan man sagtens forestille sig både Fris hus, slottet hvor Nok bor og de steder som Le og Mark rejser igennem. Det bliver ikke for meget eller for detaljeret. Bogen var, for mig, hurtig læst, men jeg fandt den bestemt underholdende og jeg vil glæde mig til at læse mere.

Tak til Forlaget Evig for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Forlaget Evig
Udgivet i: 2019
Antal sider: 204
4 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar