tirsdag den 12. november 2019

Katherine Rundell; Ulvervilderen [Anmeldereksemplar]

Katherine Rundell; Ulvervilderen [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Feodora og hendes mor bor i Ruslands snedækkede skove. Ti minutter derfra bor et ulvepak i en kapelruin. Feodoras mor er ulvevilder, og Feo er ulvevilderlærling. En ulvevilder er det modsatte af en dyretæmmer: en der lærer tæmmede dyr at klare sig selv, at slå og løbe og tage sig i agt for mennesker.

Da den russiske hær truer Feo på livet, har hun intet andet valg end at stikke af. Derpå følger en historie om revolution og eventyr, om at forsvare de ting, man tror på, og bide fra sig. Og selvfølgelig om ulve.

Godt nok er denne historie pakket ind i et lille format, men der er intet småt over denne fortælling! Det er derimod en storslået fortælling om venskab, om styrke, frihed, kærlighed og selvfølgelig ulve. Jeg vidste ikke helt hvad jeg gik ind til, men jeg endte med at være fuldstændig opslugt af fortællingen om Feo, hendes ulve og børnene der starter en revolution.

Jeg var ret betaget af Katherines anden bog, "Den opdagelsesrejsende", men den her er meget bedre - i hvert fald i min optik. Måske er det fordi jeg synes det sneklædte Rusland er særlig magisk - jeg er også glad for "Zarens spil", der også foregår i Rusland. Katherine formår at skabe en helt særlig stemning. Den føles magisk, uden at den egentlig indeholder magiske elementer. Måske er det vinterlandskabet, sneen og den krystalklare luft der gør det - det er i hvert fald en historie der kryber under huden på læseren.

Persongalleriet spiller rigtig godt sammen og selvom historien til tider er meget trist, så er der lyspunkter - fx er den lille ulveunge kilde til megen glæde. Feodora og hendes nyfundne venner står overfor en masse prøvelser, men deres reaktioner og følelser, er virkelighedstro og som læser kan man sagtens sætte sig ind i deres bevæggrunde. Samtidig giver Feo ikke bare op. Når hun først har sat sig noget for, så skal det også gennemføres. Hun er stædig, trodsig og til tider ret utålmodig, men samtidig er hun charmerende og loyal overfor dem hun holder af.

Historien kan både bruges som selvlæsning fra 10 år, men den vil være ligeså god at læse højt af. Der er i hvert fald noget at hente for både store og små. Alt i alt er det en skøn historie og jeg nød virkelig at læse den.

Tak til Loxodonta for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Loxodonta
Original titel: The Wolf Wilder
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2019 (på dansk)
Antal sider: 275
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar