fredag den 27. marts 2020

Oyinkan Braithwaite; Min søster er seriemorder [Anmeldereksemplar]

Oyinkan Braithwaite; Min søster er seriemorder [Anmeldereksemplar fra Bog & Idé]

Bagsidetekst:
"Korede. Jeg har slået ham ihjel."
Jeg havde håbet, at jeg aldrig skulle høre de ord igen.

Koredes søster, Ayoola, er mange ting: yndlingsbarnet, den smukke søster og muligvis sociopat. Og nu er Ayoolas tredje kæreste i træk død. Dolket i hjertet med Ayoolas kniv. Heldigvis for Ayoola har hun en skytsengel i sin søster, sygeplejersken Korede. Hun ved, hvordan man bedste renser blod væk (blegemiddel, blegemiddel og mere blegemiddel), hun kender den bedste måde at skille sig af med et lig (indhylle det i et lagen som en mumie), og hun sørger for, at Ayoola ikke lægger billeder på Instagram, når hun burde sørge over sin kæreste.

Men da Ayoola begynder at udvise interesse for den venlige og flotte læge, som Korede selv er forelsket i, må Korede spørge sig selv, hvor langt hun er villig til at gå for at beskytte sin familie. 

Den her bog er interessant. Intens. Og en smule underlig. Den er hurtig læst og jeg sad tilbage med en følelse af ikke rigtig at vide hvad der var op og ned på historien.

Det er interessant at læse om Korede og Ayoolas forhold. Flere gange tror man de er rigtig tætte, andre gange er jeg overbevidst om at Korede har lyst til at slå sin søster ihjel. Nok er Ayoola smuk, men hun virker naiv, en smule dum til tider og virkelig irriterende. Korede agerer hjerne og moral for hende, men har Korede nu selv en god moral? Jeg var egentlig ret sikker på at hun var den gode af dem, men da jeg vendte sidste side, var jeg ikke helt så sikker mere.

Bogen er på lidt over 200 sider og inddelt i meget korte kapitler, der gør at man nærmest flyver igennem den. Jeg læste den på én aften. Flere gange undervejs troede jeg at jeg havde regnet det hele ud, men blev modbevist gang på gang.

Det er både en krimi, en kærlighedshistorie samt en roman om klasseforskelle. Handlingen foregår i Nigeria og jeg mindes ikke at jeg tidligere har læst en roman der foregår der. Det er i hvert fald meget anderledes end det jeg tidligere har læst. Det er virkelig en speciel læseoplevelse og ikke som noget jeg tidligere har læst. Selvom jeg synes den er underlig - dog på den interessante måde - det er ikke altid jeg kan lide at tingene ikke giver mening, men på en eller anden måde passer det bare rigtig godt til denne historie. Måske fordi det føles som en feberhed drøm, som man har svært ved at vågne fra.

Interessant er den i hvert fald - læs den og bedøm endelig selv!

Tak til Bog & Idé for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: People's Press
Original titel: My sister, The Serial Killer
Udgivet i: 2018 (på engelsk) og 2020 (på dansk)
Antal sider: 230
5 ud af 6 stjerner

Læs mere om bogen her
Læs mere om forfatteren her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar