fredag den 3. april 2020

Dennis Glintborg; Kun døde fisk [Anmeldereksemplar]

Dennis Glintborg; Kun døde fisk [Anmeldereksemplar fra Jensen & Dalgaard]

Bagsidetekst:
Stegende varme sommerdage flyder ud i ét. Niclas registrerer sløvt hunde døde af hedeslag og folks syge interesse for seriemoderen Blæksprutten. Eksamenerne vifter Niclas væk som fluer, mens hans venner snakker om en tur til Nepal, detox, Chanel, sprut og stoffer.

Når man rammer bunden, kan man så tage toget tilbage?

Jeg vidste ikke helt hvad jeg gik ind til da jeg begyndte på den her roman. Jeg havde godt hørt at kapitlerne kan læses i tilfældig rækkefølge, og jeg var meget spændt på hvordan det hang sammen. På sin vis hænger det rigtig fint sammen og dog alligevel ikke.

Selvom den eksperimenterende stil på sin vis er rigtig fed. Ved at kapitlerne kan læses i tilfældig rækkefølge, vil det være en ny læseoplevelse hver gang man læser den. Desværre gør det også at jeg aldrig helt følte jeg kom til at lære Niclas at kende. Ej heller hans venner eller familie blev jeg helt fortrolige med. Jeg følte mig distanceret fra ham og kunne ikke helt forstå ham.

Han er droppet ud af gymnasiet og føler heller ikke at han passer ind med vennerne mere. Han er knust over at Josefine har slået op - hun havde jo lovet at elske ham for evigt - og forældrenes krav kan han på ingen måde indfri. Han stikker derfor af og ender hos en gammel mand, der gerne vil give en hjælpende hånd.

Måske er det også bare mig der ikke helt forstår den, men jeg fangede ikke symbolikken med seriemorderen som ofte bliver nævnt og selv det med de døde hunde er jeg i tvivl om. Betyder det at hans eget liv lakker mod enden? Eller er det et billede på at hans gymnasietid er slut og at han befinder sig ved en skillevej og skal træffe svære valg? Jeg er ikke helt sikker og det gør også at jeg ikke føler mig særlig tæt på Niclas.

Kapitlerne i bogen er meget korte. Sproget er - selvom de på en eller anden måde er meget velskrevne - også uden følelser og de kan godt føles meget reportage-agtige. Jeg ved ikke om det giver mening, jeg har svært ved at beskrive det.

Det er i hvert fald en bog der skal læses. Den skal bearbejdes. Analyseres. Så er jeg sikker på at der er mange flere ting der giver mening. Den ville fungere godt som værk i gymnasiet og jeg tror de unge vil synes stilen er fed og spændende.

Tak til Jensen & Dalgaard for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Jensen & Dalgaard
Udgivet i: 2019
Antal sider: 191
4 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar