mandag den 6. april 2020

Sanne Munk Jensen; En dygtig havfrue [Anmeldereksemplar]

Sanne Munk Jensen; En dygtig havfrue [Anmeldereksemplar fra Gyldendal]

Bagsidetekst:
Stephanie har kun én ting i hovedet: at blive den dygtigste havfrue på holdet, så hendes svømmelærer Tarek endelig får øjnene op for hende.

Men hvor langt vil hun gå for at få det, hun drømmer om?

Da jeg først hørte præmissen for denne bog, må jeg indrømme at jeg var en smule skeptisk. En bog om en pige der gik til havfruesvømning og som ikke havde nogen venner? Arh vel? Men jo, og det fede er - at det hele fungerer virkelig godt!

Sprogligt er den ikke svær at komme igennem - den er på lidt over 150 sider - og den er skrevet i et flydende, let tilgængeligt og velformuleret sprog. Det passer til målgruppen (11 +) og den føles nærværende. Jeg kom hurtigt igennem bogen og jeg var helt opslugt.

Samtidig er det en spændende historie. Det er ikke kun en historie om en pige der ingen venner har, men også en historie om familiesammenhold - eller mangel på samme. Om hvor grimt skilsmisser kan være og om hvor ondt det gør at miste et barn. Stephanie beskrives som værende svær at komme ind på livet af - næsten kold, men det er ikke fordi hun ikke føler noget. Faktisk føler hun nok alt for meget, hun ved bare ikke hvordan hun skal vise eller fortælle om sine følelser.

Hun vil gå langt for at få det hun gerne vil have: lyve og bedrage dem hun ellers burde være ærlige overfor. Men undervejs opdager hun også hvor grim en smag i munden det kan efterlade en med. Hvad hvis hun går for langt i sin søgen efter opmærksomhed? Hvor efterlader det hende og hvilken type pige gør det hende til?

Det og meget mere må Stephanie selv finde ud af, men heldigvis kan hun også godt selv. Selvom der er lidt kærlighedsdrama, er det - forfriskende nok - ikke det der er i fokus, men mere at med ærlighed, venner og familie, kan man klare alt.

Jeg giver den mine varmeste anbefalinger - dog skal den måske sælges lidt ved booktalks, men jeg er overbevist om, at den nok skal blive taget godt imod, da den netop i en nærværende tone, sætter fokus på ting der kan være rigtig svære at snakke om: den første kærlighed, ensomhed, venskab og skilsmisse. 

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Udgivet i: 2020
Antal sider: 158
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar