tirsdag den 25. august 2020

Get to Know the Fantasy Reader Book Tag

Get to Know the Fantasy Reader Book Tag

I aprilmåned (ja, det er længe siden, men der kom lige en baby og tog min tid), blev jeg tagget af Kirsten fra "Læsehest med fantasy" i "Get to Know the Fantasy Reader Book Tag".  

Jeg synes det er sjovt både at udfylde og læse andres svar på diverse book tags. Der er mange forskellige derude og jeg har tidligere svaret på et par stykker. Desværre har jeg været lidt længe om at få svaret på dette, men som I nok ved kom der en baby i april og selvom jeg stadig får læst, har jeg ikke fået taget mig sammen til at svare på dette tag endnu. Det gør jeg hermed noget ved! Hvis I selv vil svare på det, vil jeg elske at læse jeres svar.

God fornøjelse!

1. What is your fantasy origin story? (How you came to read your first fantasy novel)
Jeg tror noget af det aller første fantasy jeg læste eller rettere min mor læste højt for mig, var "Rejsen til Arkadien" af Lloyd Alexander og "Troldmandens søn" af Cecilie Eken. Derudover husker jeg også tydeligt "Alex på eventyr" af Knud Holten. Jeg var ikke meget for selv at læse og der gik faktisk længe før min læselyst sådan rigtig blev vækket.

2. If you could be the hero/heroine in a fantasy novel, who would be the author and what’s one trope you’d insist be in the story?
Uh, det er svært. Måske Sarah J. Maas - hvis jeg så fik muligheden for at besøge Velaris fra "Et rige af torne og roser"-serien og så kunne det være rigtig spændende hvis jeg skulle ud og opklare et mysterie eller finde skjulte skatte.

3. What is a fantasy you’ve read this year, that you want more people to read?
Uha, der er mange gode at vælge imellem, men jeg tror den jeg var mest opslugt og fascineret af var "Opvågningen" af Pernille Neergård. Jeg var simpelthen blæst bagover af både historien, universet og karaktererne. Jeg glæder mig rigtig meget til efterfølgeren!

4. What is your favorite fantasy subgenre? What subgenre have you not read much from?
Det må være urban fantasy - idet jeg elsker Cassandra Clares skyggejægerfortællinger virkelig højt! Jeg synes de er utrolig spændende og jeg elsker at hun bliver ved med at skrive om de kendte familier, Herondale, Carstairs, Lightwood osv.

5. Who is one of your auto-buy fantasy authors?
Det må igen være Cassandra Clare eller J. K. Rowling.

6. How do you typically find fantasy recommendations? (Goodreads, Youtube, Podcasts, Instagram..)
Jeg finder det typisk på Instagram eller Facebook.

7. What is an upcoming fantasy release you’re excited for?
Jeg glæder mig meget til at læse videre om Sebastian og Storm i Mads Schack-Lindharts serie "Stjernekrønikerne", men jeg ser også frem til en ny bog af Cassandra Clare og Pernille Neergård.

8. What is one misconception about fantasy you would like to lay to rest?

At fantasy har ligeså meget ret i at blive omtalt som "rigtig" litteratur som de store klassikere. Fantasy kan noget helt særligt og det er bestemt ikke kun for børn. Der findes virkelig meget rigtig godt ungdomsfantasy og voksenfantasy, som jeg synes alt for sjældent for den omtale og ros som de fortjener. Der er virkelig mange serier der er undervurderet og det er en fejl.

9. If someone had never read a fantasy before and asked you to recommend the first 3 books that come to mind as places to start, what would those recommendations be?
Er det til et barn, ung eller voksen? Til børn vil jeg nok anbefale "Skammerens datter" af Lene Kaaberbøl eller "Den store djævlekrig" af Kenneth Bøgh Andersen - virkelig gode serier begge to. Til unge kan det fx være "Seeker"-serien af Arwen Elys Dayton eller "Fjer og flammer" af Melissa Grey (når jeg nu før nævnte oversete serier). Det kunne også være "Ravnenes hvisken" af Malene Sølvsten. Til voksne kan man ikke komme uden om "Et rige af torne og roser"-serien af Sarah J. Maas eller "Sumpbaronens rejse" af Christina E. Ebbesen.

10. Who is the most recent fantasy reading content creator you came across that you’d like to shoutout?

Måske "You look like a book" på Instagram.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar