tirsdag den 10. maj 2022

Karen Inge Nielsen; Dødedansen [Anmeldereksemplar]

Karen Inge Nielsen; Dødedansen (En grænselandkrimi, #2) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
En præst findes bestialsk myrdet i sin kirke i Bylderup. Mordet virker rituelt, da offeret er bundet, som var hun korsfæstet, med hænderne skåret af. Politiets teorier trækker hurtigt i én retning, men alle spor ender snart i blindgyder. Samtidig er en tysk medicinaldirektør forsvundet, og Tomas Beckmann fra Flensburg Kriminalpolizei ønsker hjælp fra dansk politi. På sidelinjen står efterforsker Mads Lindstrøm, tvunget på afspadsering efter sin egenrådige handlinge i sagen om Færgemanden, overladt til sig selv, sit tomme barndomshjem og sin tvivl om, hvor han hører til. Da hans søster melder sin ankomst, begynder de sammen at rode op i familiens dystre fortid, og Dødedansens mottot "Hvad I er, var vi engang; hvad vi er, skal I blive" truer med at blive sandhed for både morderens ofre og Mads Lindstrøm selv. 

Mads Lindstrøm må på den igen – og det er ikke helt ufarligt!

Som I ved, er det ikke krimier jeg læst flest af, men nogle gange er det nu meget godt med lidt spænding, bestialske mord og spor der skal tydes. Og heldigvis ved jeg at Karen Inge Nielsen er et godt sted at gå hen når jeg får lyst til det.

Hendes historier om først ”Færgemanden” og nu ”Dødedansen” foregår både i Danmark og Tyskland. Det er tydeligt at der ligger en god del research og viden om fremgangsmåder hos både politiet og retsmedicinere i historierne og de føles meget troværdige. Jeg kan rigtig godt lide at der er kælet så meget for detaljerne og som læser er man man hele vejen. Vi følger Mads' tanker og forestillinger om "hvem", "hvorfor" og "hvordan" og vi er selv med til at lægge alle brikkerne til puslespillet. 

I denne kommer vi tættere på Mads’ egen historie og ikke mindst hans tanker omkring farens formodede selvmord og jeg håber der kommer endnu flere brikker til puslespillet i næste bog. Jeg havde håbet at der var lidt mere samspil mellem Mads og søsteren, men de få gange Mads er hjemme, mens hun er der, er han fjern og fraværende. De har et par øjeblikke, men ville godt have haft lidt mere. 

Mads minder mig om en ung Inspektor Morse med en næse for de små, men vigtige detaljer, samtidig med at han ikke er en der åbner op omkring sig selv. Han vil også helst gøre alting selv og selvom han står fast på at han ikke tager jobbet med hjem, ved vi jo godt at han lyver for sig selv.

Jeg glæder mig til at læse videre i serien og se hvad forfatteren har i støbeskeen for Mads og de andre – jeg er sikker på at det ikke kommer til at gå stille for sig.

Tak til DreamLitt for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: DreamLitt
Udgivet i: 2021
Antal sider: 349
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar