fredag den 27. oktober 2017

Finally Fall Book Tag

Finally Fall Book Tag

Jeg er igen faldet over et book tag som jeg har lyst til at svare på. Jeg har set det både på Simones blog og på Pernilles blog. Jeg er så ringe til selv at lede efter tags, så det er fedt at andre bogbloggere skriver om dem. Jeg er dog ikke blevet tagget til at lege med, men jeg gør det alligevel, for hvilken årstid indbyder mere til hygge og læsning end efterår?!

1. In fall, the air is crisp and clear: Name a book with a vivid setting!
Naturbeskrivelser er for mig en utrolig vigtig del af en historie - i hvert fald hvis den foregår et meget anderledes sted end her. Jeg vil nævne "En konges vej", for selvom det er en mursten af en roman, indeholder den nogle af de smukkeste og mest detaljerede naturbeskrivelser jeg har læst længe. Jeg kunne nævne mange flere, fx også "De døde grotter", hvor beskrivelserne virkelig krøb under huden på mig.

2. Nature is beautiful… but also dying: Name a book that is beautifully written, but also deals with a heavy topic like loss or grief.
Til at begynde med ville jeg egentlig nævne "Monster" af Patrick Ness, som Simone også nævner, men det vil jeg ikke alligevel. Jeg vil nævne "Mørkets skønhed". Det er godt nok en tegneserie, men ikke desto mindre en utrolig stemningsfuld, skrøbelig og rå fortælling om død, overlevelse og om hvor langt man vil gå for det man vil have: retten til at leve. Tegningerne passer slet ikke til den skumle historie, og det synes jeg bare er ekstra fedt.

3. Fall is back to school season: Share a non-fiction book that taught you something new.
Jeg er simpelthen så dårlig til at læse faglitteratur. På en eller anden måde minder det mig alt for meget om at gå i skole og læse lektier. Jeg har dog købt nogle lærebøger i at skrive pænere håndskrift, så dem vil jeg holde mig til her! Jeg håber ikke det er snyd.

4. In order to keep warm, it’s good to spend some time with the people we love: Name a fictional family/household/friend-group that you’d like to be a part of.
Jeg vil tilslutte mig Simones svar og sige "Off-Campus"-gruppen. Jeg elsker virkelig den serie og det sammenhold vennerne deri har. Jeg nød at lære dem at kende, at grine og græde med dem. At opleve op- og nedture. Jeg føler næsten at de er mine venner, selvom de er fiktive. Det er bøger der virkelig har trykket på alle de rigtige knapper for mig og jeg ville betragte det som ære, hvis de ville hænge ud sammen med mig!

5. The colourful leaves are piling up on the ground: Show us a pile of fall-colored spines!
Det var rigtig sjovt at finde bøger til dette, især fordi jeg ikke troede det ville lykkedes, men jeg synes billedet blevet meget godt.


6. Fall is the perfect time for some storytelling by the fireside: Share a book where-in somebody is telling a story.
Jeg har nu i flere dage gået og tænkt over dette, og jeg er simpelthen blank. Så jeg nævner "Harry Potter", som både Simone og Pernille også har brugt.

7. The nights are getting darker: Share a dark, creepy read.
Jeg er faktisk ikke så meget til gyserhistorier - jeg har svært ved at slippe handlingen igen, så derfor læser ikke så mange. Hvis jeg skal vælge en, vil jeg vælge tegneserien "Locke & Key" - for ikke alene er historien mega creepy, men de utrolig detaljerede og flotte illustrationer gør det ikke bedre. Jeg får helt kuldegysninger bare af at tænke på den! Nok også derfor jeg ikke er blevet færdig med serien endnu, den skal helst tages i små bidder.

8. The days are getting colder: Name a short, heartwarming read that could warm up somebody’s cold and rainy day.
Jeg er en sucker for Jojo Moyes, så her vil jeg nævne "Honeymoon i Paris" og "Alene i Paris", som er to korte, men ikke desto mindre utrolig romantiske historier.

9. Fall (luckily, it’s my favourite season) returns every year: Name an old favourite that you’d like to return to soon.
Det er meget sjældent jeg genlæser bøger, men hvis jeg skulle vælge, tror jeg at jeg vil tage tilbage til Lyras Oxford i "Det gyldne kompas". Det er en af mine yndlingsserier og jeg elskede den højt da jeg læste den første gang. Nu kommer næste kapitel jo historien, så måske er det ved at være tid til en genlæsning.

10. Fall is the perfect time for cozy reading nights: Share your favourite cozy reading “accessories”!
Et krus varmt te, ild i pejsen og et varmt tæppe pakket godt om kroppen er total yndlings accessorie her i den kolde tid. Jeg kan også godt lide at krybe sammen i min stol på mit bibliotek, selvfølelig også godt pakket ind i tæppe der.

11. Spread the autumn appreciation and tag some people!
Jeg vil tagge Maria, Iben og De unges ord til at være med på legen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar