mandag den 7. maj 2018

Becky Albertalli; Leah på offbeatet [Sponsoreret]

Becky Albertalli; Leah på offbeatet [Sponsoreret af CarlsenPuls]

Bagsidetekst:
Jeg kan virkelig ikke være så skrupforelsket i en hetero-pige. Jeg bliver simpelthen nødt til at få styr på mig selv.

Som trommeslager i et band har Leah intet problem med at finde takten - men det er ikke helt så let i det virkelige liv. Hun elsker at tegne, men tør ikke vise sine tegninger til nogen. Og selvom hendes mor ved, at hun er biseksuel, har Leah endnu ikke fortalt det til sine venner - ikke engang til sin bedste ven Simon, som er homoseksuel. Afslutningen på high school nærmer sig, der er spændinger og uro blandt vennerne, og det går efterhånden op for Leah, at hun måske er ved at forelske sig i en af dem.

Jeg glæder mig helt vildt til at komme i biografen og se "Love, Simon" som er filmatiseringen af Becky Albertallis "Simon vs. verdens forventninger". Jeg glæder mig til at se den fordi historien er virkelig god og rørende, samtidig glæder jeg mig slet ikke til at se den, fordi jeg er bange for at den ikke kan leve op til mine forventninger. Jeg har endnu ikke se filmatiseringen af "Alt eller intet", men af samme grund. Det er altid svært med filmatiseringer.

Men det er ikke det jeg skal skrive om nu. Jeg vil meget hellere skrive om hvor vellykket denne efterfølger er. Jeg vil kalde det en selvstændig efterfølger, fordi Simon og de andre personer fra hans historie spiller en meget stor rolle i fortællingen om Leah. Jeg var lidt usikker på hvordan det ville være at vende tilbage til historien, netop fordi det er en ny vi følger nu, men det gik heldigvis overraskende godt og jeg fandt mig hurtigt til rette i jargongen der er let og flydende og gør at historien føles velkendt - selvom det er en ny person der fortæller. Historien er underholdende og jeg sad flere gange og grinede lidt for mig selv - både af situationer og af ting der blev sagt. Det er en historie der er helt nede på jorden og som jeg sagtens kan se for foregå i den virkelige verden - jeg håber det giver mening!

Samtidig er det fedt at det ikke alt er de smukke og især tynde piger der er hovedrolle i ungdomsbøger. Leah er nemlig ikke en størrelse XS, men derimod nok mere en L og det er fedt at hun og dem der ligner hende, også har en stemme og at det er en stemme vi får lov til at høre. Leah er godt tilfreds med sig selv - lige indtil hun dog skal finde en kjole til prom, så bliver hun lidt usikker, men mon ikke hun ender med at se fantastisk ud alligevel?

Leah går også og tumler med hvem hun godt kan lide - for den person hun inderst inde helst vil have, kan hun faktisk slet ikke lide. Og hvad gør man så? I Leahs tilfælde forsøger man at ignorere det, også selvom det er svært. For der er hele tiden små hentydninger til at den pågældende person også godt kan lide hende, men tør Leah reagere på det? Det sjove er at Simon er offentlig omkring hvem han er, men han kender slet ikke denne side af Leah. Den side, der faktisk mest er til piger. Og hun er meget usikker på om og hvordan hun skal få det sagt. Heldigvis kommer det helt naturligt og selvfølgelig ender det med fyrværkeri - det kan jeg godt sige uden at spoile for meget!

Det er en skøn historie - jeg er glad for at forfatteren har valgt at skrive videre på "Simonverse", for der er meget mere at hente end blot historien om Simon. Det er som at være sammen med venner der kender en, forstår og støtter en. En kærlig trup af bekendte der godt kan drille, på den kærligste måde og udfordre hinanden. De skubber en i den rigtige retning og sørger for at man aldrig er efterladt alene. Det er det young adult kan: give en følelse af samhørighed og denne bog er et fremragende eksempel på dette!

Tak til CarlsenPuls for anmeldereksemplar

Fakta:
Forlag: CarlsenPuls
Original titel: Leah on the off beat
Udgivet i: 2018 (på engelsk og dansk)
Antal sider: 348
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar