mandag den 28. maj 2018

Kristen Callihan; Chanceløs [Sponsoreret]

Kristen Callihan; Chanceløs (Game on, #2) [Sponsoreret af Flamingo]

Bagsidetekst:
GrayG: Jeg føler, jeg kan fortælle dig alt
IvyMac: Det kan du. Sådan er det med venner.
GrayG: Jeg har aldrig været venner med en pige før.
IvyMac: Jeg er beæret over at være den første.

Der er intet i verden, footballspilleren Gray har mindre lyst til end at køre rundt i sin agents datters tyggegummilyserøde bil. Men han har brug for et køretøj, og hun er på udveksling. En indædt sms, hvor hun truer ham med, hvad der sker, hvis han ødelægger hendes elskede bil, bliver starten på et overraskende venskab.

Gray er en player og ikke til seriøse forhold, men pludselig er sms-samtalerne med Ivy dagens højdepunkt. Og hun kommer snart hjem ...

Ivy har to regler: Hun dater ikke sine venner, og hun dater ikke sin fars klienter. Men det kræver alt hendes selvdisciplin ikke at bryde begge regler, for Gray er fast besluttet på at bruge alle tricks for at få hende til at give ham og kærligheden en chance. Og hendes bedste ven er hurtigt ved at blive den mest uimodståelige fyr, hun nogensinde har mødt ...

Ej, hvor jeg er fan af den her serie! Den er ikke helt ligeså god som "Off-campus", men måske synes jeg bare det, fordi jeg læste den først? Det er ikke til at vide. Jeg synes i hvert fald "Off-campus" var bare en lille my bedre. Dermed ikke sagt at denne serie ikke er god, for det er den og jeg er pjattet med den. Den indeholder virkelig bare alt hvad jeg mener kendetegner en god new adult bog.

For det første er persongalleriet virkelig nemme at holde af. Lige som i "Off-campus" føler jeg at det er som at hænge ud med venner - rigtig gode venner. Venner der kender mig og jeg kender dem. Det er fedt at have den følelse af at man er velkommen i gruppen - giver det mening? Det håber jeg i hvert fald. Samtidig har karakterne nogle gode personligheder, som er helt unikke for netop dem. Selvom drengene i historien kan minde om hinanden, skiller de sig alligevel ud - nok derfor de er så gode venner. Ens på nogle måder, forskellige på andre. Et godt match.

For det andet er historien let og flydende. Misforstå mig ikke, der er bestemt drama og problemer, men det bliver aldrig for meget eller blæst for meget ud af proportioner. Jeg synes i hvert fald ikke at det bliver for kliche-agtigt. Det er lige som det skal være. De to venner, der bare skal være venner, men som langsomt forelsker sig og til sidst må give efter. Ja, det er ikke en original tematik, men den holder alligevel. For det beskrevet på en levende og nærværende måde, så man virkelig kan mærke frustrationen fra både Ivy og Gray. Samtidig kan man også mærke at de er tiltrukket af hinanden og deres forgæves kamp for at ignorere det faktum. Det er ikke stor litterær kunst, alligevel er det en medrivende historie, der holdt mig fanget fra første side. Jeg var nysgerrig og min interesse forblev fastholdt gennem hele bogen.

For det tredje er det fedt at læse om "virkelige" problemer og mennesker en gang i mellem. Jeg læser meget fantasy og selvom de problemer jo også er virkelige, så er det bare lidt noget andet - jeg håber det giver mening. I hvert fald er det rart at befinde sig i virkelighed der ligner vores egen en gang i mellem. Der er ikke underlige navne og nye samfund man skal stifte bekendtskab med. Her ved man hvad man får og det er dejligt. Det er måske også med til at gøre historien let - fordi man netop bare træder ind og kender spillereglerne. Det er dog ikke let det hele, for Ivy og Gray kommer ud for en forfærdelig oplevelse der vil ændre deres liv - jeg vil ikke spoile noget, så jeg vil ikke sige mere, andet end det knuste mit hjerte!

Til sidst vil jeg sige et stort tak til de to oplæsere på bogen. Jeg hørte det meste af den som lydbog, inden jeg havde en friaften hvor jeg læste den færdigt. Det er en helt særlig oplevelse når der er en kvindelig og mandelig oplæser og jeg synes stemmerne passede rigtig godt til personerne. Det er Laura Drasbæk der er lægger stemme til Ivy. Hun indlæste også "The Hate U Give" og det var også en dejlig oplevelse. Ari Alexander Andersen, kendt som Reed fra "Askeprinsen", lægger stemme til Gray og det passer også godt. Begge har gode stemmer og det var en fryd at høre historien!

Til allersidst vil jeg bare anbefale bogen og serien til alle der var vilde med "Off-campus", til alle der vil have romantik, flotte fyre og piger, et par hotte sexscener, en masse drama og humor - det her holder og det er bare godt!

Tak til Flamingo for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Flamingo
Original titel: The Friend Zone
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2018 (på dansk)
Antal sider: 352
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar