mandag den 16. juli 2018

Alexandra Nilsson; Skæbnebrevet [Reklame]

Alexandra Nilsson; Skæbnebrevet [Sponsoreret af Facet]

Bagsidetekst:
Det tog tid, hvor DNA-spiralen bare drejede rundt foran hende, og hun nåede at tænke, at der slet ikke var en dato. Måske vidste man alligevel ikke, hvornår ens dødsdag var, eller hendes genom havde været så kompliceret, at Sibylla ikke kunne fremskrive dagen. Hun kunne ikke lade være med at blive lidt skuffet.

Men Mayas dødsdag kommer til at fremstå tydeligt, for maskinen Sibylla kan forudsige alles død ud fra en blodprøve. Datoen står i Skæbnebrevet, som alle sekstenårig modtager til den årlige Skæbneceremoni. Ikke alle er tilhængere af Sibylla, og et oprør bryder ud, som Maya og hendes ven Max ufrivilligt bliver inddraget i. inden længe er de eftersøgt af Regeringen og på flugt i følgeskab med Ollie, en beskytter af bøger, og Hannibal, et ensomt menneske. Maya og Max skal bevise de intet har med oprører at gøre, samtidig med at Sibyllas Skæbnebrev bliver stadig mere håndgribeligt.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på "De dør begge til sidst", når jeg tænker tilbage på "Skæbnebrevet". De to bøger har det til fælles at vores hovedpersoner får at vide hvornår de skal dø - i "Skæbnebrevet" får de et brev med en dato, når de bliver 16 (de behøver dog ikke åbne det med det samme), i "De dør begge til sidst", bliver man ringet op til dag man skal dø. Begge bøger handler om hvordan man vil leve resten af sit liv, når nu man ved hvornår man skal dø. Så stopper lighederne dog også. For hvor jeg havde håbet på at der kom et opgør i "De dør begge til sidst" og blev skuffet, så er der masser af opgør og drama i "Skæbnebrevet". Mayas dødsdato er nemlig meget tættere på end hun havde forventet og hun vil ikke give op uden kamp.

Stemningen er lidt hektisk a la "Hunger Games" og "Divergent". Hovedpersonerne er næsten i konstant flugt-mode og skal hele tiden forsøge at være et skridt foran deres forfølgere. Samtidig med at de forsøger at holde sig foran, bliver de viklet ind i en sammensværgelse der viser sig at have stor betydning for det samfund de lever i. Lidt ligesom i "Dag 7" er der en skjult dagsorden, som dem der har magten, vil gøre alt for at følge - og jeg mener virkelig alt. De er ikke bange for at bruge vold for at nå det de vil have. I "Skæbnebrevet" er det en maskine der forudser hvornår man skal dø - en maskine der aldrig tager fejl, fordi alle menneskers genmasse er indlejret i den. Kan vi lige stoppe op og tænke over det? Tænk hvis sådan en maskine faldt i de forkerte hænder. Hvilke specialdesignede sygdomme kan man brygge ved hjælp af den genmasse? Jeg kan godt forstå at der er nogen der vil sikre at den ikke falder i de forkerte hænder - så er der bare lige det problem med, hvem der bestemmer hvem der har de forkerte hænder?

Udover at være en dyster science fiction fortælling, er det også en fortælling om ikke at opgive håbet. Selvom Maya finder en måde at forlænge hendes liv på, er hun ikke villig til at betale prisen. Det viser noget om hende som person - hun vil gerne leve, men ikke for enhver pris. Nogle priser er for høje at betale. Det er også en fortælling om at skulle acceptere ens skæbne - nogle ting kan bare ikke ændres, også selvom man prøver. Når man så har accepteret sin skæbne, er det med at få det bedste ud af livet. Jeg siger ikke at man skal leve hver dag, som var det, den sidste, men at man skal leve dem på den bedst mulige måde. Nyde livet så længe man har det.

Bogen får fire stjerner fordi jeg manglede lidt mere handling undervejs. Der er flere steder hvor jeg synes Maya og Max kommer lidt for let til tingene, og andre steder hvor jeg manglede forklaring eller bare lidt mere. Det er svært at forklare helt præcist. Jeg havde dog håbet på at blive fanget mere af historien, den er spændende, misforstå mig ikke, jeg ville bare gerne have noget mere. Samtidig synes jeg slutningen var meget tynd - det var lidt som om, den skulle sluttes meget hurtigt, så jeg sad og savnede lidt mere. Derudover, er det en interessant historie, der rejser en del spørgsmål om det samfund vi (måske) er på vej ind i og om hvordan vi vælger at leve vores liv.

Tak til Facet for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Facet
Udgivet i: 2018
Antal sider: 251
4 ud af 6 stjerner

1 kommentar:


  1. Jeg vil bare takke deg. Stavningen din har forandret livet mitt. Jeg var deprimert og var ikke helt sikker på at det ville fungere for meg. På toppen av det er jeg alltid motvillig til å kjøpe ting fra Internett. Men det tok bare en uke, akkurat som du sa! Nå er min bf tilbake med meg, akkurat som du annonserte. videresend dine opplysninger til Dr.Obodo på Mail: templeofanswer@hotmail.co.uk , eller whatsapp +2348155425481

    SvarSlet