fredag den 27. juli 2018

Malene Sølvsten; Verden styrter

Malene Sølvsten; Verden styrter (Ravnenes hvisken, #2,5)

Bagsidetekst:
Kriger. Beskytter. Forræder. Én sidste mission. Det eneste han ikke må gøre er at forelske sig.

Varnar er verdenernes stærkeste kriger og leder af Ragnaras hær. Opdraget til at kæmpe, adlyde og beskytte sin dronning, selv med livet som indsats. Men mørke skyer trækker sammen over dem alle. Snart vågner den, som kan starte verdens undergang. Varnar vil stå over for et valg, som kan afgøre alt. Ikke for ham selv, men for en, han endnu ikke har mødt. En, som holder menneskehedens skæbne i sine hænder.

Kun én kan beskytte hende. Men er han parat til at bryde sit løfte?

Det er ingen hemmelighed at jeg elsker "Ravnenes hvisken"-serien og jeg kan ikke vente til efteråret med at læse slutningen. Det er faktisk bare pineri at læse "Verden styrter", for med sine 141 sider er man slet ikke klar til at slutte når sidste side er vendt. Jeg vil have meget mere. Jeg vil have hele historien en gang til. Jeg er meget fristet til at skulle genlæse dem alle inden bind tre kommer, om det sker, ved jeg ikke, men det er fristende. Dog vil det aldrig være helt det samme, som at læse dem for første gang. Men jeg kan love jer for at jeg glæder mig til slutningen!

I denne lille 2,5-historie lærer vi Varnar lidt bedre at kender. Vi lærer at han lever et ensomt og voldelig liv, hvor det at tage liv, gør ondt på ham, selvom han er så forbandet god til det. Da han bliver tilbud en vej ud, er han tøvende, men må se sandheden i øjnene. At det ikke kan fortsætte som det gør nu og at han må påtage sig en svær opgave. At redde Anne. Samtidig bliver vi klogere på Ragnara og andre episoder som sker i de to andre bøger. Der er stadig alt for mange brikker til puslespillet, men nu er der trods alt lidt viden bag flere af de valg der træffes og de beslutninger der tages. Samtidig finder vi ud af hvem der vækkede vølven ...

Malene har skrevet en fin lille appetizer til tredje bind i serien - jeg synes bare godt hun kunne have udgivet bind tre, og så denne bagefter, men sådan er der så meget. Det er i hvert fald et udmærket mellemmåltid inden den store finale og jeg er virkelig sulten efter mere!

Og så har dygtige Mette Breth igen tryllet med en fantastisk flot forside! For en sjældent gang er bøgerne små kunstværker i sig selv og jeg glæder mig til at kunne nyde hele serien i sin helhed med disse flotte forsider. De emmer bare af den dystre stemning som hele historien også har, samtidig med at de er utrolig enkle i deres design. Jeg elsker dem!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Udgivet i: 2018
Antal sider: 141
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar