fredag den 20. juli 2018

Julie M. Day; Skyggen fra Nord [Reklame]

Julie M. Day; Skyggen fra Nord (Grænsen til Trafallas, #2) [Sponsoreret af Leatherbound]

Bagsidetekst:
Beliowen kiggede skeptisk først på ham og dernæst på mig. "I ved det ikke?" "Ved hvad?" spurgte Zachos, der ikke længere lød lige så vred som før. Til gengæld gjorde uroen hans stemme skarp. "Rygtet siger, at den halve har sluttet sig til Oprørerne, og at det er hendes skyld, at de brænder byerne i Øst."

Grace er blevet forvist fra landet Trafallas og sendt tilbage til menneskenes verden. Her forsøger hun at samle stumperne af sit gamle liv, alt imens minderne fra Trafallas bliver ved med at hjemsøge hende. Men faren er ikke drevet over, og Oprørerne er farligere end nogensinde før. Samtidig lægger en Skygge fra Nord planer, der vil få fatale konsekvenser og tvinge Grace til at træffe et uundgåeligt valg.

Jeg er ikke i tvivl om at det kan være svært at være dansk fantasy forfatter når der bliver udgivet så meget fremragende fantasy - både i Danmark og det der bliver oversat fra udlandet. Når det så er sagt, så er Julie M. Day helt klart en man skal holde øje med! Selvom jeg gav hendes første bog i serien 4 stjerner, så har hun virkelig oppet sig i efterfølgeren - den er helt klart værd at læse, og selvom den er på over 600 sider, så vil du have mere når sidste side er nået, tro mig!

Jeg må dog indrømme at jeg også synes denne havde lidt startvanskeligheder - måske fordi Grace er indlagt og at hun, ligesom læseren, lige skal huske hvad der nu egentlig skete. Så snart hun atter er tilbage i Trafallas synes jeg sproget og handlingen får et meget bedre flow. Jeg ved ikke om det måske kan være fordi jeg synes André og hans "Sugar" blev lidt for meget. Jeg ved godt at det bare er hans person, men jeg fandt ham virkelig irriterende - det mindes jeg ikke jeg gjorde i første bind. På den anden side er det jo kun godt at forfatteren kan skrive så godt at man får den salgs følelser for karaktererne i bogen. Jeg indrømmer også gerne at både Grace og Zachos irriterede mig grænseløst fra tid til anden. Til at starte med synes jeg Grace er ekstremt ynkelig, pylret og selvmedlidende - og hun er alt for føjelig overfor Zachos da hun endelig kommer tilbage til Trafallas. Heldigvis synes jeg hun kommer op i gear og begynder at vise lidt initiativ og styrke igen - det er dejligt! Zachos er til gengæld bare et jaloux røvhul flere gange og nogle gange forstod jeg ikke helt at Grace gad finde sig i det. Han vil aldrig rigtig svare på hendes spørgsmål, og han er rimelig bestemmende overfor hende. Han kommer dog på bedre tanker, men jeg er stadig ikke helt fan af ham. Beklager! Det er dog fedt med et så gennemarbejdet persongalleri og det er helt tydeligt at der brugt meget tid på dem. Noget andet der er virkelig godt beskrevet er al den natur Grace oplever - både i Trafallas og i Suamico. Naturbeskrivelserne er vildt detaljerede og jeg kunne sagtens fornemme grenenes skygge, bladenes farver og en stille vind mod mit ansigt. Det er virkelig fremragende!

Noget af det der haltede lidt i første bind var sproget, men det skal love for der er rettet op på nu. Især efter Grace kommer tilbage, er det som om sproget har sit eget liv og bare flyder frit og let. Der er et rigtig godt flow i historien, og jeg kunne slet ikke stoppe da først jeg var kommet i gang. Handlingen er virkelig spændende og der gives små brødkrummer vi skal følge og jeg er spændt på hvilke hemmeligheder vi skal afdække. Der bliver allerede afdækket en til slut - en stor en! Jeg har altid forestillet mig at det må kræve et enormt overblik at have styr på alle trådene man har spundet undervejs i sin fortælling - det hele skal jo helst gå op til sidst.

Hvis du har læst første bind og var lidt i tvivl om hvad du synes, så gå i gang med denne. Mine tvivl om Julie som forfatter er blevet skudt i sænk - hun kan og hun gør det glimrende. Jeg er spændt på, og håber på, at der kommer meget mere fra hendes hånd i fremtiden - jeg skal helt klart læse med! Nu kan jeg bare slet ikke overskue at jeg skal vente helt til efteråret næste år på tredje bind!


Tak til Forlaget Leatherbound for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Leatherbound
Udgivet i: 2018
Antal sider: 626
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar