fredag den 21. september 2018

J.L. Stricker; Cyprianus - Heksens bog [Anmeldereksemplar]

J.L. Stricker; Cyprianus - Heksens bog (Mysterier på Hvidegaard, #1) [Anmeldereksemplar modtaget af Den Grønne Drage]

Bagsidetekst:
"Fra alle sider kom store røde ræve luskende frem fra skoven. De stirrede stift på børnene, mens de langsomt krøb tættere på. Med et uhyggeligt skrig angreb den første".

Silje, Peter og Markus kommer på sporet af en gammel heksebog, som blev skjult for mange år siden. Men andre er også interesserede i bogen, og snart begynder mystiske ting at ske. Hvad er det for et par store harer, der følger efter børnene overalt? Hvorfor bliver al mælken på egnen sur, og hvorfor opfører dyrene sig pludseligt så underligt? Helt uden at ville det kommer de til at vække noget, der har sovet i meget lang tid.


Hvis du er til overnaturlige væsner, en familiehemmelighed der afsløres, hekse og detektivarbejde, så vil jeg helt klart anbefale denne bog. Selvom det hele starter uskyldigt ud, ender man (jeg gjorde!) ude på kanten af stolen for at være sikker på at man får alt med. Jeg er ikke god til gys, og denne blev lige tilpas uhyggelig. Krydret med en spændende handling, forsvandt siderne alt for hurtigt og jeg ville gerne have haft mere.

Noget af det jeg rigtig godt kunne lide ved historien var alle de historiske fakta der var med (om de helt passer, ved jeg ikke, så stor historienørd er jeg ikke), men jeg kan i hvert fald fint forestille mig den hverdag Markus' forfædre lever og som beskrives undervejs i historien. Syn på guder, overnaturlige væsner og hvordan Kristendommen overtog en del af de hedenske helligdage, er også med og i det hele taget fylder historien om folklore og det overnaturlige meget. Det bliver dog ikke for meget, jeg fandt det interessant og spændende at læse om. Beskrivelserne af hvad hekse blev anset for at kunne, hvilke dyr der var associeret med hekse og mørke kræfter, er også spændende. Silje, Peter og Markus' jagt på heksens bog er godt beskrevet og som læser kan man fint leve sig ind i deres glæde over at have afkodet endnu et spor eller over at have fundet endnu en skjult gang i det gamle gods. Samtidig er deres frygt for det overnaturlige godt beskrevet og det passer godt til den alder de skal forestille at have. Deres opførsel, sprog, naivitet og mod passer også godt til den alder de er beskrevet til at være.

Det er fedt som læser at være med til at lægge puslespillet og løse gåderne for at komme frem til heksens bog. Der er mange brødkrummer vi skal følge, sagn der skal diskuteres og spor der skal findes. Jeg synes det hele går op i højere enhed og fungerer rigtig godt. Hvis man er til folklore, sagn, myter og gåder, så vil jeg klart anbefale bogen. Hvis du bare vil have en god historie som fanger dig og først giver slip når du har løst det store mysterie, så vil jeg også klart anbefale bogen. Den kunne også fungere som læsning for hele familien, da der er mange ting man kan snakke om og så er der flere der kan hjælpe til med at løse gåden.

En lækker lille ekstra ting jeg fik med denne bog (stadig som e-bog) var Markus' notesbog, med hans håndskrevne noter og billeder af de ting de opdager undervejs i historien. Der er et runealfabet, billeder af altertavler og hvordan nogle af de mytiske væsner ser ud og deres historie. Det er virkelig fedt lavet og fungerer godt til resten af bogen. Især hvis man som læser er interesseret og gerne vil vide mere om de ting børnene finder ud af i bogen. Det eneste der var lidt træls (for mig i hvert fald), er at den ikke fungerede så godt på min Kindle, som den gjorde da jeg læste den på computeren, men det har nok noget med formatet at gøre.


Tak til Den Grønne Drage for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Den Grønne Drage
Udgivet i: 2018
Antal sider: 224
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar