onsdag den 12. september 2018

Pamela Fagan Hutchins; Paradis i Caribien? [Anmeldereksemplar]

Pamela Fagan Hutchins; Paradis i Caribien? [Anmeldereksemplar modtaget af Palatium Books]

Bagsidetekst:
Lidt for meget at drikke. Lidt for lidt kærlighed. Grov ydmygelse som advokat i en sag, der bliver fulgt tæt af pressen i Dallas. Det er ikke så mærkeligt, at den overspændte advokat fra Texas, Katie Connell, flygter ind i det fredfyldte paradis på en tropisk ø, der ligner, men ikke er, St. Croix. Men det var der, hendes forældre døde i en tragisk bilulykke, og da hun begynder at grave lidt i sine forældres mistænkelige dødsfald, ligner ulykken dog ikke en ulykke, og øen er mere truende end fredfyldt. Hun bliver betaget af en voodoo-ånd i et forladt hus i regnskoven og opdager, at hun i virkeligheden er lige så farlig for sig selv som øens skurke. 

Jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet af denne historie, men jeg fik i hvert fald noget helt andet. Jeg tror jeg havde forventet en historie med erotiske undertoner, en masse mystik og voodoo-snak og en spændende mordgåde. Jeg fik desværre ikke for meget af nogen af dele, men historien var alligevel spændende - i hvert fald nogle steder.

Hvis man læser den for at læse erotik eller en romantisk krimi som der står på forsiden, vil jeg sige at jeg blev skuffet. Der er ikke særlig meget af nogen af delene - mest fordi ham Katie er forelsket i, bestemt ikke føler det samme for hende. Hun skal indse at det ikke bliver til noget, og selvom det tager lang tid, vil jeg ikke kalde historien romantisk. Der er intet sødt over historien. Katie er blevet alkoholiker og kan ikke fungere uden sprut. Hun er blevet selvdestruktiv og kan slet ikke hænge sammen - det bliver kun lidt bedre af besøget på trope øen. Det er først da hun møder "Annalise" at hun begynder at tage livsomvæltende beslutninger - om de så er gode eller dårlige, det vil jeg lade jer beslutte, når I læser bogen.

Hele voodoo-delen bliver heller aldrig rigtig skummel, i hvert fald ikke så man fik kuldegysninger og lige måtte kigge sig over skulderen. Jeg synes dog det var spændende at hun blev så draget mod huse, at hun ligefrem så Annalise og at Annalise hjalp hende flere gange. Tydeligvis er der noget mystisk der, men det blev bare aldrig helt nok - i hvert fald ikke efter min mening. Jeg ville gerne have haft mere mystik, men måske kommer det i næste bind - hvem ved. Der var faktisk også flere gange hvor jeg helt glemte at Katie var på jagt efter sandheden om forældrenes død. Jovist, hun indleder sin rejse med at besøge politigården og snakke med en privatdetektiv, men så er det først til sidst der begynder at ske noget. Jeg siger ikke at det skulle have været nævnt i hvert kapitel, men bare lidt oftere.

Selvom disse små irritationsmomenter var der, var det bestemt en spændende læseoplevelse. Jeg synes forfatteren har skrevet en meget levende og virkelighedstro historie med gode beskrivelser af både hvordan livet på en tropisk ø kan være - både som fastboende og som turist - og modsætningen, livet i storbyen. Det er tydeligt hvad ø-livet gør ved Katie, kontra hvad by-livet gør ved hende. Jeg kunne også fint fornemme en varm brise, køligt sand mellem tæerne og en kold drink - jeg fik helt lyst til et fancy drink med parasol og stjernekaster i. Katies kamp om at holde op med at drikke tegner et billede af en kvinde på vej ud hvor hun ikke kan bunde - eller også er hun der allerede. Jeg har prøvet at være tæt på en alkoholiker og jeg ved hvor svær en kamp det kan være. Den kamp rammer forfatteren godt i historien. Som læser er man ikke i tvivl om at Katie gerne vil lægge sit liv om, men simpelthen ikke rigtig magter det, så er det altså nemmere at tage en drink mere.

Jeg glæder mig til at læse videre om Katie og hendes nye liv som ø-boer. Jeg vil klart anbefale bogen til krimilæsere der ikke bryder sig om alt for meget vold og blod, men derimod en krimi med flere lag end blot at skulle opklare en forbrydelse. Læs den og drøm dig væk til dit eget lille paradis - måske bare minus mordene!

Tak til Palatium Books for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Palatium Books
Original titel: Saving Grace
Udgivet i: 2012 (på engelsk) og 2018 (på dansk)
Antal sider: 297
4 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar