mandag den 24. september 2018

Pernille Eybye; Banneret samles

Pernille Eybye; Banneret samles (Dragernes konge, #3) 

Bagsidetekst:
I tyve år har riget Perina lidt under den tyranniske kong Tarodan. Nu ulmer oprøret ...

Taysin møder Waris, Josvai og Svart, og det viser sig at de er præcis så opsatte på at komme til slavelejren som han er. Taysin er dog ikke specielt tryg ved nogen af dem ligesom de heller ikke føler sig sikre på ham, da han kommer til at røbe Lills hemmelighed. Kiri møder Lill i slavelejren hvor de begge afventer deres skæbne. Den største trussel viser sig dog ikke at komme fra slavehandlerne.

Da jeg så at tredje bind i denne fantastiske serie udkom, dansede jeg en lille dans. De to første bøger indeholdt begge hæsblæsende fortællinger, som efterlod mig både åndeløs og hungrende efter mere. Jeg var dog af den overbevisning at bind tre ville være sidste bind - det håber jeg dog bestemt ikke er tilfældet, for så tror jeg lige jeg vil brokke mig. Det lader dog til at der kommer mere og jeg kan ikke vente. Som i de to foregående slutter vi nemlig med en cliffhanger der vil noget. Jeg var slet ikke klar til at lægge bogen fra mig og havde gladeligt læst 500 sider mere!

Selvom det er to år siden jeg har læst bind to, kom handlingen meget hurtigt tilbage til mig og det var jeg glad for. Der er nemlig pænt mange personer og handlingsforløb der skal holdes styr. Jeg kunne godt have savnet at der stod hvilken person vi fulgte i hvert kapitel, men da jeg havde læst i noget tid, lagde jeg ikke så meget mærke til det, som i starten. Der er et rigtig godt flow i historien, så selvom man skifter fortæller i hvert kapitel, synes jeg ikke det blev uoverskueligt eller forvirrende. Det hjælper nok også at personerne er meget forskellige og er forskellige steder - i hvert fald i starten af bogen. Jeg ved ikke om Pernille og Carina har skrevet et kapitel hver eller uddelt hvem der skriver om hvem, men jeg synes i hvert fald ikke at jeg kunne mærke at bogen er skrevet af to personer. Sprogligt harmonerer den fint og flowet i historien er naturligt. Der sker rigtig meget på kort tid, men det føles naturligt. Samtidig er persongalleriet jo bare helt fantastisk! Jeg er virkelig i tvivl om jeg er på Team-Taysin eller Team-Waris - begge er charmerende, modige og helt klart kongemateriale. Jeg kan også godt lide at Lill har fået mere at skulle have sagt og jeg nyder at se hendes udvikling fra skræmt heks, til en med lidt mere selvtillid. Jeg synes også, at vi ved at se handlingen fra så mange synspunkter, lærer de forskellige karakterer virkelig godt at kende. Vi ved hvad der gør dem kede af det, bange og glade.

Hvis du er til fantasy, må du endelig ikke snyde dig selv for denne serie. Jeg synes bestemt den både kan læses af unge og ældre fantasyfans. Selvom personerne er unge, har de alligevel en vis erfaring og ar på sjælen, der gør at de ikke bare er unge og dumdristige. Der er faktisk mange tanker bag deres handlinger og især i denne, får vi også en del politik, hvor der skal indgås byttehandler for tjenester og meget andet. Hele universet er virkelig godt opbygget og jo mere man læser, jo bedre forståelse af landet får man. Det er uhyre vigtigt i en fantasyroman, hvor man jo ikke lige kan slå landet op på Google og blive klogere. Det er en serie der er helt igennem velarbejdet og velfungerende. Jeg kan ikke rose den nok! Der bliver udgivet rigtig meget fantasy - både fra udenlandske og danske forfattere, og bøger har det desværre med at drukne lidt nogle gange. Jeg gør hvad jeg kan for at sælge bøgerne så godt jeg kan - både her og når jeg er på arbejde. For serien er bestemt værd at læse.

Dette forfatterpar og denne serie, er bestemt noget af det bedste danske fantasy jeg har læst, så skynd dig at komme i gang - jeg håber dog virkelig ikke at jeg skal vente to år på næste bind!!

Fakta:
Forlag: Tellerup
Udgivet i: 2018
Antal sider: 558
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar