tirsdag den 11. februar 2014

Jennifer Egan; Sort Boks


Jennifer Egan; Sort Boks

Sort Boks er en kort (og lidt mærkelig) spionhistorie. Vi følger en ung kvindelig skønhed der er undercover og skal infiltrere magtens mænd. Hendes krop er den sorte boks ser indeholder vigtig information og gennem indopereret teknologi, kan hun sende nødsignaler, tage billeder (ved hjælp af et kamera i hendes øje), optage samtaler (ved hjælp af en mikrofon i hendes øre) og meget andet.

Hun er sendt ud på en farlig opgave, som hun kun kan komme ud af på to måder - ved succesfuldt at få fat i de oplysninger hun skal bruge, eller ved at dø.

Hele historien er skrevet i punktform, som en slags missionslog, der beskriver hvad hun bliver udsat for, hvilke tanker der går gennem hende om hendes hjem derhjemme og hvordan hun opfatter de mennesker der er rundt om hende.

Der er ikke nogen jeg-fortæller, så på den måde lærer vi ikke rigtig vores "skønhed" at kende - for selvom vi får oplysninger om hvor hun kommer fra, er man i tvivl om det nu er sandhed eller noget som hun er trænet i at sige når folk spørger.

Bogen er hurtigt læst, og jeg vil ærligt sige at jeg sad lidt med en "nå-øh-var-det-det"-følelse da jeg var færdig. Det kan godt være det bare er mig, men jeg forstod ikke helt meningen med bogen. Spøjs bog, der nemt kan læses på en times tid!

Fakta:
Forlag: Klim
Udgivet i 2013
Original titel: Black box
102 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar