onsdag den 26. februar 2014

Jojo Moyes; Det sidste brev fra din elsker


Jojo Moyes; Det sidste brev fra din elsker

Da jeg så at Jojo Moyes havde skrevet en ny bog vidste jeg at den skulle læses. Jeg har anbefalet "Mig før dig" til alle der ønskede en god bog, fordi den bog er fantastisk - også selvom den på sin vis ender sørgeligt.

"Det sidste brev fra din elsker" handler om journalisten Ellie, der i jagten på en god historie falder over nogle kærlighedsbreve i avisens arkiv. Ellie har selv en affære med en gift mand, og da brevene er skrevet fra en elsker til en gift kvinde vækker det hendes interesse.

Så springer vi over 40 år tilbage i tiden hvor vi følger brevets hovedpersoner, den gifte kvinde Jennifer Stirling og hendes elsker, journalisten Anthony O'Hare, som Jennifer kalder for Booth. De har en lidenskabelig affære og han beder hende om at stikke af fra det hele sammen med ham. Men på vej til togstationen kører Jennifer galt og vågner på hospitalet - med hukommelsestab! Hun husker intet om affæren, den lidenskabelig kærlighed og følelsen af at være elsket - hun mærker dog at hun ikke føler sig hjemme i sit eget hjem mere. Da hun endelig er ved at samle brikkerne, fortæller hendes mand hende den værst tænkelige nyhed. Tror hun...

Der kommer til at gå 4 år inden de genser hinanden, og bedst som Booth tror at de vil finde sammen igen, skifter Jennifer mening og flygter fra ham. Der går dog ikke længe før Jennifer leder efter Booth, men han er taget til Congo, hvor der raser krig og ødelæggelser og hun overbeviser sig selv om at han er død - hvilket dog er langt fra sandheden.

Tilbage i 2003 tager Ellie kampen op med de sparsomme oplysninger hun har fra brevene og den mappe som de lå i og det lykkedes hende at opspore Jennifer og give hende brevene tilbage. Samtidig tager Ellie sit eget liv op til revision - især efter hun begynder at føle noget for en anden end hendes elsker.

Uha hvordan skal det ikke ende det hele!!

Jeg sad flere gange og tænkte "nej nej nej, nu får de jo ikke hinanden" og jublede "yes, nu lever de lykkeligt" og ingen af alle de gange jeg tænkte det, skete der det jeg troede der ville ske. Denne bog er virkelig spændende, fordi man bliver ved med at blive fodret med brikker til puslespillet, som så bliver ødelagt gang på gang fordi noget uforudsigeligt sker. Det er en page-turner på højde med "Mig før dig" og nu vil jeg ikke afsløre om denne bog også ender sørgeligt, for denne bog skal virkelig læses og nydes.

Det er virkelig en fantastisk kærlighedshistorie, der sætter dybe spor i en og efterlader en sulten efter mere.

Fakta:
Forlag: Cicero
Udgivet i 2014
Original titel: Det last letter from your lover
493 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar