mandag den 13. november 2017

Jenn Bennett; Alias Alex

Jenn Bennett; Alias Alex

Bagsidetekst:
Bailey har fundet sin drømmefyr. Alex er filmnørd som hun, og de kan snakke sammen i timevis. Han er intet mindre end perfekt ... de har bare aldrig mødt hinanden i virkeligheden.

Da Bailey flytter til Californien for at bo hos sin far, beslutter hun sig for at finde Alex, som bor i samme by. Men det viser sig at være sværere end som så, og da den karismatiske surfer Porter med tiden får hende på andre tanker, begynder hun at tvivle: Vil hun nogensinde møde den mystiske Alex?

Selvom denne bog godt kan blive lidt for klichefyldt er det alligevel en kærkommen kærlighedshistorie, der fik mig til at tænke på en film jeg har set et utal af gange, "You've got mail". Jeg ved der er andre der også har nævnt dette, og nu hvor jeg har læst den, er det endnu tydeligere. Jeg ved godt at filmen måske ikke er det der kan betegnes som stor kunst, men jeg husker den følelse den gav mig. At finde den der ene person, man kan betro alt til, bortset fra sit navn. Den ene person der lytter og forstår. Samtidig viste filmen hvor stor en betydning bøger og læsning kan have hos folk, og det sætter jeg stor pris på - nok mere nu, end da jeg var yngre.

"Alias Alex" er ligesom "You've got mail", to personer snakker sammen over internettet og forelsker sig, men da Bailey flytter til Californien, hvor Alex bor, bliver hun først frastødt, derefter tiltrukket af Porter, som viser sig være god til at få Bailey til at åbne sig og fortælle om begivenheder hun ikke har fortalt andre - heller ikke "Alex".

Nu håber jeg ikke at jeg spoiler for meget, men jeg kunne rimelig hurtigt lugte lunten, det ødelagde dog på ingen måde min læseoplevelse og jeg nød virkelig bogen. Selvom jeg har læst flere kærlighedshistorier siden "Anna og det franske kys", minder den her om den. Både i sprog, i stemning og i naivitet. Det er dejligt med en uskyldig kærlighedshistorie med unge personer - har lige læst "Kollision" og det er jo nogle helt andre oplevelser og følelser sådan en historie sætter i gang. Det var faktisk dejligt at læse læse en "simpel" kærlighedshistorie - giver det mening? Det håber jeg.

Denne bog har fået mange rosende ord med på vejen og det er fuld fortjent! Jeg nød hvert kapitel, som har overskriften af forskellige filmcitater. Jeg nød den følelse bogen gav mig. Jeg nød at kunne mærke sand mellem tæerne (jo, det kunne jeg faktisk) og dufte hav og kanel. Jeg nød de følelse Porter vækker i Bailey og omvendt. Jeg nød at se dem blive fortrolige og hygge sig sammen. Selvom historien ikke er stor kunst eller nyskabende, er det en sød og dejlig historie, der holder hvad den lover: nemlig at gøre sin læser varm om hjertet!

Fakta:
Forlag: Lovebooks
Original titel: Alex, Approximately
Udgivet i: 2017 (på engelsk og dansk)
Antal sider: 364
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar