onsdag den 28. marts 2018

Ernst Cline; Spillet om OASIS

Ernst Cline; Spillet om OASIS (Ready Player One, #1)

Bagsidetekst:
Wade Watts søger tilflugt i det globale onlinespil OASIS, et virtuelt utopia med mere end 10.000 planeter og uendelige muligheder ...

Et sted i dette virtuelle slaraffenland har skaberen af OASIS, James Halliday, skjult en række gåder og udfordringer, som alle relaterer til 1980'erne. Den person som først løser dem arver Hallidays enorme formue og kontrollen over OASIS! Men gåderne er svære.

En dag efter mange års søgen løser Wade endelig den første gåde, og så starter spiller om OASIS ...

Jeg har egentlig gerne ville læse den her bog længe, men som så mange andre, er det bare aldrig rigtig blevet til noget. Nu skulle vi læse den til min læsekreds og jeg blev faktisk ret grebet af historien, selvom den ofte blev noget langhåret og nørdet.

Jeg synes hele ideen med det virtuelle virkelighed er vildt spændende! Jeg kan dog stadig blive lidt forvirret over at man kan alle mulige ting når man befinder sig i en stol - men jeg tror bare jeg skal lade være med at tænke for meget over det og bare følge med flowet. I OASIS er alt muligt og for en dreng som Wade der ingenting har, er det, det eneste sted han virkelig føler at han kan noget og er nogen. Det bliver endnu vildere for ham da han knækker første kode i jagten på ægget. Hele den del af historien er virkelig spændende: de forskellige spilleres jagt efter ægget, udredningen af ledetråde og alle gætterier om hvor den næste ledetråd kan være er virkelig gennemført og hæsblæsende. Selvom historien spænder over forholdsvis lang tid, så gør det ikke noget. De "rolige" perioder er mere eller mindre sprunget over, samtidig med at handlingen alligevel fortsætter sit forløb. Det er en utrolig medrivende fortælling.

Dog vil sige at for en som mig, som ikke er specielt kendt med computerspil, arkadespil og spil generelt - og slet ikke fra 80'erne - så kan det godt blive noget langhåret og nørdet til tider. Der er mange steder hvor der bliver brugt flere sider på at redegøre for et specielt spil, film eller musikstykke fra det årti, og så står jeg altså lidt af. Jeg skimmede flere af disse pasager, fordi jeg simpelthen ikke forstod dem og det ødelagde lidt læseoplevelsen for mig. Men. For dem der interesserer sig for sådan noget, vil denne bog helt klart være sagen. Når Wade er i OASIS foregår alt i højeste gear, der er sjældent tid til at gennemtænke hvad han skal og han er hele tiden på vagt - lidt sådan forestiller jeg mig, det er at spille visse computerspil. Det gør at historien, selvom den er lang, føles kort. Jeg kunne sagtens have læst mere - og der kommer jo heldigvis mere!

Selvom alt skriveriet om kultspil og arkadespil jeg aldrig har hørt om, kunne være langhåret, var det også utrolig spændende. Jeg har ingen ide om hvor mange de nævnte spil der findes i virkeligheden, men hvis de alle sammen findes, må forfatteren virkelig have lavet et kæmpe arbejde for at få historien til at gå op i højere enhed sammen med historierne i de udvalgte spil. Det tager jeg hatten af for. Dette gør også at bogen virkelig er medrivende - på trods af alt det nørdede! For samtidig med at det er en historie om hvor dejligt det er at have en virtuel verden af flygte til, så er det også en løftet pegefinger om hvad der sker med os som mennesker hvis vi kun "lever" virtuelt. Hvilke egenskaber vi kommer til at mangle eller miste. Hvad bliver der af vores kroppe hvis de ikke holdes i gang? Hvad bliver der af sociale færdigheder, hvis de kun findes virtuelt? Hvad med kropskontakt - kys og kram? Det er en spændende udvikling at følge med i - for Wade elsker OASIS, men undervejs opdager han alligevel at solen måske skinner lidt lysere ude i det virkelige liv.

Jeg håber helt klart at der kommer mere - for jeg er da ikke helt klar til at forlade OASIS endnu ... godt jeg kan gå i biografen og opleve det!


Fakta:
Forlag: Tellerup
Original titel: Ready player one
Udgivet i: 2011 (på engelsk) 2013 (på dansk)
Antal sider: 486
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar