mandag den 22. juni 2020

Cassandra Clare; Chain of Gold

Cassandra Clare; Chain of Gold (The Last Hours, #1)

Bagsidetekst:
Cordelia Carstairs is a Shadowhunter, a warrior trained since childhood to battle demons. When she travels to London, she encounters childhood friends James and Lucie Herondale and is drawn into their world of glittering ballrooms and supernatural salons. All the while, she must hide her secret love for James, who is sworn to marry someone else. But Cordelia's new life is blown apart when demon attacks devastate London. Trapped in the city, Cordelia and her friends discover that a dark legacy has gifted them with incredible powers - and a brutal choice will reveal the true cruel price of being a hero.

Åh altså - det her univers udfolder sig bare mere og mere! Jeg er dybt imponeret over Cassandra Clares evne til at skrive historier. Til at få indflettet selv de mindste detaljer og få det hele til at gå op i en højere enhed.

Det er efterhånden mange år siden jeg læste bøgerne om Jace og Clary, men ikke desto mindre er det nogle af mine yndlingsbøger indenfor dark fantasy-genren. Efter dem kom serien om Will, Jem og Tessa og herefter serien om Julian og Emma. Alle historierne flettes sammen til en storslået historie hvor loyalitet, mod og kærlighed spiller en kæmpe rolle.

"Chain of Gold" foregår før "Dødens instrumenter", men efter "Djævelske mekanismer". Will og Tessa er blevet voksne og det er deres børn der er blandt hovedpersonerne. Det er altså stadig Herondales, Lightwoods, Carstairs-familierne vi følger. Jeg kan godt lide at vi bliver hos de samme slægter, også selvom personerne ikke nødvendigvis er de samme.

Som de andre bøger, står de unge mennesker overfor stor og grusom ondskab, der truer med at ødelægge hele verden. No problem. Tilføj så lige lidt ulykkelige forelskelser, hemmeligheder og intriger, så er vi ved at være der. Til sidst kommer alle karaktererne - for dem er der mange af. Deres samspil, egne historier og hemmeligheder. Der er nok at se til.

Men Cassandra formår på en eller anden måde at gøre historien levende. Jeg synes ikke den føltes langtrukken eller kedelig på noget tidspunkt - måske fordi jeg netop nyder det her univers så meget. Der er masser af ting man skal holde styr på, men nok fordi jeg efterhånden kender universet så godt, forvirrede det mig ikke - og bogen er endda læst på engelsk!

Jeg var total hooked fra første side og jeg kan mærke at jeg slet ikke var klar til at slippe historien igen - især fordi den (som flere af de andre!) ender med en cliffhanger der er svær at acceptere. Man efterlades med virkelig mange løse ender og ubesvarede spørgsmål. Så, bare kom med næste bind, tak!

Jeg kan heldigvis fordrive ventetiden med sidste bind om Julian og Emma - den bog er også kun på lidt over 900 sider ... og på engelsk. Godt jeg er på barsel!

Fakta:
Forlag: Walker Books
Udgivet i: 2020
Antal sider: 592
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar