mandag den 22. marts 2021

Jennifer Bell; Wonderscape [Anmeldereksemplar]

Jennifer Bell; Wonderscape [Anmeldereksemplar fra Gyldendal]

Bagsidetekst:
”Det var tidligt om morgenen, og Arthur var allerede ved at komme for sent i skole, da havenisserne eksploderede.”

Sammen med sine to skolekammerater, Ren og Cecily, sætter Arthur sig for at undersøge den mystiske eksplosion, men pludselig befinder de sig ombord på et underligt skib ejet af en vis Isaac Newton. Det viser sig, at de er fanget i år 2473 midt i det episke spil Wonderscape, og sammen må børnene nu løse gåder og opgaver for at gennemføre det. Men selvom de undervejs får hjælp af kendte, historiske figurer, er det en kamp mod tiden at undslippe spillet …


Jeg elsker forfatterens serie ”De ualmindelige”, og hvis man ikke har læst den, synes jeg bestemt man skal gå i gang. ”Wonderscape” er mindst lige så underholdende og hvis man befinder sig på mellemtrinet og trænger til en virkelig medrivende fantasyfortælling, skal man ikke snyde sig selv for en magisk rejse!

Humoren og skrivestilen er meget lig den i ”De ualmindelige” og det er nemt at forestille sig alt det som Arthur, Ren og Cecily oplever. Alt fra de forskellige verdener, deres wondercloaks og teknologien. Det hele går op i en højere enhed – det er sådan en fortælling jeg ville elske at se som film, hvis det altså blev gjort ordentligt!

Selvom historien er skrevet i et let og flydende sprog, er der alligevel kælet ved en masse detaljer og iderigdommen er fantastisk. Jeg aner intet om teknologi, men jeg tror på alt det forfatteren har beskrevet. Jeg kendte heller ikke alle heltene som børnene møder, men igen, jeg tror på at de ville have opført sig som de gør i bogen. Det virker troværdigt.

Jeg kan også godt lide sammenholdet mellem børnene. De kender ikke hinanden særlig godt, før den mystiske eksplosion – de går i klasse sammen, men har ikke andet til fælles. Alligevel forstår de hinanden, støtter hinanden og komplimenterer hinanden. Især efter de har fået deres wonderskills, får de virkelig det fulde udbytte af deres venskab. 

"Wonderscape" får mine varmeste anbefalinger og kan læses af både store og små fantasyfans - og ikke mindst deres forældre!

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar.

Fakta: 
Forlag: Gyldendal
Original titel: Wonderscape
På dansk ved Nanna Gyldenkærne
Udgivet i: 2020 (på engelsk) og 2021 (på dansk)
Antal sider: 324
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar