onsdag den 10. maj 2023

Huda Fahmy; "Huda F er du?" og "Det kan arrangeres" [Uopfordret anmeldereksemplar]

Huda Fahmy; "Huda F er du?" og "Det kan arrangeres" [Uopfordret anmeldereksemplar]

Bagsidetekst til "Huda F er du?":
Det er en almindelig udbredt kliché, at et muslimsk barn på et eller andet tidspunkt oplever en identitetskrise …

Huda og hendes familie er lige flyttet. I sin gamle by vidste Huda præcis, hvem hun var: Hun var hende med hijabben. Men her bærer alle de andre også hijab, og Huda står pludselig midt i en kæmpe identitetskrise, for hvem er hun egentlig, når hijabben ikke længere adskiller hende fra flokken?

Huda må i hvert fald konstatere, at hun hverken interesserer sig for mode eller sport – og hun er heller ikke den, der ved alt om religion, eller den, som alle drengene kan lide.

Så hvem er Huda F egentlig?


Da jeg modtog ”Huda F er du?” troede jeg ikke at det ville være en tegneserie for mig. Den begrundelse havde jeg udelukkende truffet ud fra forsiden og illustrationerne – den streg er ikke lige mig. Jeg ved ikke helt hvad der er med den, men den er lidt for karikeret til min smag, og dog. For efter at have læst både ”Huda F er du?” og ”Det kan arrangeres” er jeg blevet mere begejstret.

Stregen passer til mediet som bogen er lavet til – hvilket slet ikke er en bog, men derimod opslag på hendes profiler på sociale medier. Og her tror jeg det er fint med de karikerede og ”enkle” illustrationer. Det er lidt Maren Uthaug, men med mere kød på, hvis det giver mening.

Historien er troværdig og der er helt sikker mange unge – ikke kun nogen med tørklæde – der kan spejle sig i de tanker som Huda går og tumler med. Er hun god nok, hvem er hun, hvem vil du gerne blive og så videre.

I ”Det kan arrangeres” er det kampen eller jagten på kærlighed der er i fokus – hvilket ikke er ligetil når ens far skal godkende hvem man skal på date med og ens mor skal med som chaperone – det kan godt dræbe stemningen lidt. Men igen er der tanker og overvejelser som mange kan genkende. Hvem vil være et godt match for mig? Hvor meget skal man ændre sig selv for at få nogen til at elske en og meget mere.

I det hele taget er begge bøger meget underholdende, troværdige og oplysende. Begge bøger giver også stof til eftertanke og giver et indblik i en muslimsk piges liv – på godt og ondt, og med et glimt i øjet.

Begge bøger er modtaget uopfordret af forlagt, mens ”Huda F er du” også er modtaget til udarbejdelse af lektørudtalelsen.

Fakta:
Forlag: Gutkind
Udgivet i: 2023 (på dansk)
Antal sider:
”Huda F er du” = 208 sider
”Det kan arrangeres” = 192
Antal stjerner:
”Huda F er du” = 5 ud af 6 stjerner
”Det kan arrangeres” = 5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar