onsdag den 24. maj 2023

R. F. Kuang; Dragerepublikken [Anmeldereksemplar]

R. F. Kuang; Dragerepublikken (Poppy War, #2) (Anmeldereksemplar)

Bagsidetekst:
Afslutningen på Den Tredje Opiumskrig har sendt Rin på flugt. Det lykkes hende at finde nye allierede i kampen mod den forræderiske kejserinde, men i krig er det ikke altid nemt at afgøre, hvem der er fjende…

I sin søgen efter hævn hjemsøges Rin af føniksen, sin opiums-afhængighed og konsekvenserne af sine blodsudgydelser, og det eneste, der holder hende i live, er ønsket om at dræbe kejserinden, der solgte Nikan til fjenderne. Rin har intet andet valg end at gå sammen med den magtfulde dragekrigsherre, der har planer om at erobre landet og grundlægge en ny republik. Rin kaster sig ud i en ny krig, for krig er det, hun kender. Det, hun er bedst til.

En fantastisk fortælling om magiske guder, hævngerrig krigsførelse og en kvindes brændende viljestyrke.


Jeg var overrasket over hvor hurtigt jeg kom ind i historien igen. Det er efterhånden over et år siden jeg læste ”Opiumskrigen”, og med det store persongalleri, detaljerede univers og mange spor, var jeg bange for at det ville svært at falde tilbage i historien – det var det overhovedet ikke.

Faktisk tværtimod og jeg endte med at læse de knap 700 sider på tre dage – det er ellers sjældent det sker at jeg læser en tyk bog så hurtigt, men jeg var virkelig fanget af historien.

”Poppy war”-serien er stærkt inspireret af kinesisk mytologi og Kinas brutale krigshistorie – og brutal, det er historien bestemt. Der er ikke sparet på vold, misbrug, blod og forræderi. Det er barsk læsning og som læser kan det overraske at Rin overhovedet kan være i live efter alt det hun er blevet udsat for.

I ”Dragerepublikken” er Rin på farten med hendes gruppe af shamaner og hun drømmer om at slå kejserinden ihjel. Men for at komme tæt på hende må hun indgå i alliancer der både kan gavne hende, men bestemt også knuse hende. Rin stilles i flere utaknemmelige situationer hvor hun må træffe utrolig svære valg. Alt sammen mens Føniksen ulmer under overfladen og lokker.

Det er en utrolig politisk fantasyfortælling, med alliancer, magtspil og loyalitet der bliver testet igen og igen. Når jeg som læser troede jeg havde regnet det ud, vendte heldet og alt blev vendt på hovedet. Det er virkelig fedt at blive fastholdt af en historie på den måde og jeg kunne næsten ikke slippe den igen.

Jeg var draget af de forfærdelige valg Rin skulle træffe, af de detaljerede beskrivelser af kampene, af de komplekse magisystem og religion og ja, det hele spiller bare.

Og så vil jeg lige så fast at det her er fantasy for voksne – ikke for børn!

Tak til Falco for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Falco
Original titel: The Dragon Republic
På dansk ved: Camilla Engkjær Laursen
Udgivet i: 2019 (på engelsk) og 2022 (på dansk)
Antal sider: 698
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar