onsdag den 7. august 2024

Laurie Halse Anderson; Sig det!

Laurie Halse Anderson; Sig det!

Bagsidetekst: 
Jeg
sagde 
nej.

Melinda begynder på high school, men en hændelse til en fest i sommerferien har sat så dybe spor i hende, at hun ikke tør tale om, hvad der skete den aften. Tavsheden viser sig dog at være endnu værre. Tør hun bryde den?


"Sig det!" er en grafisk udgave af romanen "Tavs tale", der udkom i 2001 på dansk. Det er en historie forfatteren skrev for at håndtere en depression og den efterfølgende angst, efter selv at være blevet voldtaget. 

Jeg har ikke læst den oprindelig bog, så jeg har ikke noget at sammenligne med, men jeg kan med hånden på hjertet sige, at det er en virkelig både stærk og sårbar historie, som bestemt er værd at læse.

Historien om Melinda der ikke tør stå frem og fortælle sandheden om en voldtægt, der har sat dybe spor i hende, er utrolig rørende at læse og jeg sad flere gange med en klump i halsen og frygtede for hvor historien tog mig hen.

For de få gange hun rent faktisk prøver at sige noget, bliver hun ikke taget alvorligt og hun pakker igen følelserne væk og gemmer sig, men det at gemme sig er ikke vejen frem og hun må langsomt indse at hun bliver nødt til at stå frem. Ikke kun for hendes egen skyld, men også for andres.

Det er ikke en grafisk roman der er hurtig læst, men derimod en der både tager tid under læsningen og efterfølgende. For der sidder unge mennesker derude der har det som Melinda og når jeg læser sådan en historie, har jeg lyst til at hjælpe dem. Derfor er "Sig det!" en vigtig udgivelse, for den giver dem der står i samme situation, noget at spejle sig og viser dem at de ikke er alene.

Emily Carroll har stået for illustrationerne og de sort-hvide billeder danner en fin ramme for historien og jeg synes hun har ramt stemningen ret godt. Det er helt tydeligt at der har været både et godt samarbejde og en stor forståelse for det udtryk der skulle frem. Det er en bog der ville kunne bruges til skolearbejde og lystlæsning. Stor ros herfra.

"Sig det!" er et helstøbt værk og jeg er glad for at tegneseriebølgen også bringer den her slags udgivelser med sig.

Bogen er modtaget i forbindelse med udarbejdelse af lektørudtalelsen.

Fakta:
Gyldendal
Original titel: Speak
Udgivet i: 1999 (på engelsk), 2001 (på dansk) og 2018 (på engelsk - grafisk udgave) og 2024 (på dansk - grafisk udgave)
På dansk ved: Betty Frank Simonsen
Antal sider: 375
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar