fredag den 20. marts 2015

Louise Haiberg; Revolution


Louise Haiberg; Revolution (Dæmondræberen, #3)

Bagsidetekst:
Mit navn er Syranthia. Jeg er en falden engel. For tusinder af år siden faldt jeg fra Himlens nåde for at leve sammen med et dødeligt menneske. Da jeg mistede ham, sank jeg ned i dyb sorg. 

Så mødte jeg Dominic ... en dæmon hvis sjæl lyste mere klart end de fleste engles. Han udfyldte tomrummet som min elskede havde efterladt, og nu er jeg villig til at rejse til Helvede for hans skyld.

For vores skyld ...

You have been warned - spoilers ahead!

Vi er et godt stykke tid efter bind to, hvor Dominic sammen med de faldne engle, de rigtige engle og blandingsbørnene redde en hel masse mennesker til en festival. Dominic er sammen med Tia, de jagter stadig dæmoner, men alt i alt er det som om der er faldet lidt ro på. Lige indtil den morgen hvor Dominic kommer til at sige det forkerte, nemlig noget der tricker Tia så hun pludselig kan huske hvem han er. Da Dominic i det første bind båndhealede Tia, har han kendt til deres fælles fortid, men han har holdt det hemmeligt. For Dominic ved at sådan en hemmelighed ville knuse Tia og det de har sammen og Dominic har (som altid!) ret. Tia bliver rasende, såret og ikke mindst bliver hun overvældet af skyld, for hun føler stadig at det er hendes skyld at Dominics sjæl kom til helvede da han døde. Dominic er dog af en helt anden overbevisning. Han mener det hører fortiden til, og den kan man ikke ændre, men han bliver dog nødt til at gøre noget for at få Tia ud af sorgen og det gør han ved at gøre hende endnu mere vred, så vred at hun går fra ham.

Dominic beslutter sig for at nu er det tid til at forlade sin lejlighed, byen, Tia og det hele. Han havde dog ikke regnet med at hans "feriested" ville blive Helvede. For dæmonerne er smarte (i hvert fald nogen af dem) og de får hevet ham tilbage til Helvede, uden at englene finder ud af det. Her bliver han bragt til Lucifer, som har udtænkt en sødmefyldt - for ham, og smertefuld, for Dominic, hævn over at Dominic flygtede.

Det er dog ikke gået uset hen at Dominic er endt i helvede igen. Der er nemlig andre dæmoner der ser op til Dominic og gerne vil følge hans fodspor, de skal vise sig at være hans redning. For ikke alene lykkedes det Dominic, gennem en af hans fans, Slade, at få sendt en besked til Eddie, så de faldne engle og blandingsbørnene ved hvor Dominic er. De sætter den helt store redningsaktion i gang og Tia, Tybalt og de andre faldne bliver sendt til Helvede for at finde Dominic.

Det er dog bestemt ikke uden tab at det lykkedes dem at få Dominic tilbage til mellemetagen, de mister mange nære venner og Dominic har svært ved at erkende det. Som altid forstår Tia ikke Dominics bevæggrunde, før hun må båndheale ham og endelig indser Tia hvor meget Dominic har lidt og mistet igennem hans tid som "menneske", men også hvor stærk han har været, for han har altid bevæget sig fremad.

Det er heller ikke uden konsekvenser at Dominic kommer hjem igen, pludselig har han fået en ny evne (den må I læse jer til) og Benjamin, ærkeenglen Michaels barn, der havde så svært ved at styre sit temperament, lærer også en vigtig lektie, der medfører en kæmpe forandring i hans liv.

Som Michael siger, så motivere Dominics andre frie vilje og derved sker der forandringer - ja, det må du nok sige!


En æra er slut! En ufattelig rejse er nået til sidste side og jeg er så glad for at jeg har oplevet den! Ja, det er meget store ord fra min side, men jeg har virkelig elsket denne serie fra første side i bind 1 til sidste side i bind 3.

Det har været tre historier fyldt med alt hvad man kan ønske sig af en fantasyserie. Kampen mellem det gode og det onde har været et ligeså stort omdrejningspunkt som kærlighed. Kampen mellem englene i de høje og dæmonerne i det dybe. Samtidig er det fortællingen om at man kan ændre sig, hvis man virkelig vil. Selvom Dominic er genfødt som en dæmon der burde finde nydelse i skrig og smerte, vender han ryggen til det i sin søgen efter fred og kærlighed. Selvom han har oplevet at miste dem han holder af, giver han ikke op, men er om noget endnu stærkere. Det der også gør ham stærk er hans kærlighed til Tia, selvom han ikke vil indrømme at han elsker hende, er vi som læsere ikke et øjeblik i tvivl. Tia elsker også ham, og selvom sandheden gør ondt at høre, vokser hendes kærlighed til ham og målrettetheden om at få ham tilbage - for hun har mistet ham én gang og nægter at gøre det igen!

Noget andet jeg elsker ved disse bøger, er humoren! Jeg har virkelig været underholdt, Dominic er herlig! Alle personerne har en snert af humor, nogen mere end andre, Tybalt er også ekspert på området.

"Den slags bør kun bruges i et soveværelse og kun med et sikkerhedsord. 
Som eksempelvis pink eller kiwi."

Det for mig er virkelig et kæmpe plus i en serie! Selvom jeg kneb et par tårer undervejs i dette sidste bind, men jeg sad også med et smil på læben og fnes for mig selv.

Hvis I ikke har gjort jer selv den tjeneste at læse denne serie endnu, så se dog for helvede at komme i gang!!

Jeg vil slutte af med at sige tak til Tellerup for anmeldereksemplaret og til forfatteren for den meget smukke og rørende personlige besked. Du kan tro jeg har nydt fortællingen om Dominic! Jeg glæder mig til at se hvad det næste du finder på bliver!

Fakta:
Forlag: Tellerup
Udgivet i: 2015
Antal sider: 482
5 ud af 5 stjerner

2 kommentarer:

  1. Jeg nægter at læse din anmeldelse, så historien ikke spoiles hehe Jeg skal så meget have læst denne serie!!😍

    SvarSlet