fredag den 16. oktober 2015

Jojo Moyes; Efter dig

Jojo Moyes; Efter dig

Bagsidetekst:
Du skal bare leve godt. 
Du skal bare leve. 
De kærligste hilsner 
Will

Halvandet år efter at Lou er blevet forladt af Will, kæmper hun stadig for at komme videre i sit liv. Dagene tilbringer hun med at arbejde som servitrice i en trøstesløs lufthavnspub, og nætterne alene i sin triste, halvtomme lejlighed. Lige indtil den sene aften, hvor det ringer på hendes dør ...

Lou har gjort som Will bad hende om - hun har siddet på cafeen i Paris, drukket kaffe og spist croissanter, hun har rejst rundt i Europa og mødt fremmede mennesker. Alligevel har Lou ikke helt nydt det - for uden Will har det hele virket meningsløst. At gøre som han bad om, vil ikke bringe ham tilbage.

En aften hvor Lou føler sig ekstra alene (og fuld) begiver hun sig op på sin tagterrasse for at balancere på tagkanten. Hun snakker højt med Will, brokker sig og fordømmer ham - lige indtil hun bliver afbrudt af en pige og falder ned. Hun ender på hospitalet med en brækket hofte og andre småskader - hendes forældre er chokerede, for var Lou ude på at slå sig selv ihjel?

Da Lou er ved at komme ovenpå igen, bliver det eneste krav fra hendes forældre, for at lade hende flytte hjem, at hun begynder i en sorggruppe. Lou siger modvilligt ja. Men hvordan kan disse mennesker forstå hende? Hvordan kan hun retfærdiggøre sig kærlighed til Will når de kun havde 6 måneder sammen, når der sidder nogen der har mistet en ægtefælle gennem 36 år?

Efterhånden lærer Lou dog at lukke op. Hun møder også en mand, som på en eller anden måde trykker på alle de rette knapper hos hende. Men kan hun tillade sig at blive forelsket igen? Forråder hun Will ved at gøre det?

Og hvem er pigen der var skyld i hendes forskrækkelse så hun faldt ned fra 4. etage? Og hvorfor står hun pludselig en aften uden for Lous dør og beder hende om at lukke hende ind? Fortæller pigen sandheden?


Da jeg første gang hørte at Jojo Moyes havde besluttet sig for at skrive "Efter dig" blev jeg henrykt! Nu kunne jeg endelig få svar på alle mine spørgsmål - hvad skete der med Lou efter Will? Ville hun gøre som han ønskede og leve livet? Samtidig blev jeg dog også ramt af meget modstridende følelser. For jeg elsker "Mig før dig" og den vil nok altid være en af mine yndlingshistorier.

Hvordan kan en 2'er nogensinde hamle op med så fantastisk en 1'er?

For at være helt ærlig, så ved jeg ikke helt om jeg vil sige at opgaven lykkedes for Moyes. Her skal det ikke forstås som at bogen ikke er god - for det er den, og det er også derfor at den stadig får 5 stjerner. Bogen og historien er virkelig god. Stemningen er der. Personerne er som jeg havde forventet - Lous far er stadig en værre en. Det var dejligt at møde dem alle igen! Men stadigvæk. For mig manglede der et eller andet og jeg kan ikke sige hvad.

Det er altid svært at skrive en 2'er til en fantastisk succes og jeg er bestemt ikke skuffet over "Efter dig" - jeg vil på den ene side, råde alle som har læst "Mig før dig" og som virkelig gerne vil vide hvad der sker med Lou, til at læse den. På den anden side, vil jeg lade det være fuldstændig op til jer selv - jeg fortryder ikke jeg har læst den, men "Mig før dig" er stadig bedre - langt bedre også selvom slutningen er trist, vemodig og alligevel livsbekræftende.

Jeg vil til slut sige, at det bestemt ikke kan mærkes at Moyes, til at begynde med ikke ville skrive den her bog. Det er godt håndværk. Jeg kunne ikke lægge den fra mig - selvom jeg nok burde have forlænget læsningen lidt mere, så jeg havde længere tid med Lou. På den ene siden var jeg meget nysgerrig, men samtidig var jeg ked af at skulle sige farvel til Lou endnu en gang.

"Viden er magt, Clark!"

Tusind tak til Cicero / Rosinante for bogen!

Fakta:
Forlag: Cicero / Rosinante
Original titel: After you
Udgivet i: 2015 (både på dansk og på engelsk)
Antal sider: 398
Læst på dansk
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar