fredag den 23. september 2016

Jon Zaar; DX Cyberkriger

Jon Zaar; DX Cyberkriger

Bagsidetekst:
Til daglig er han nobody, i spillet er han alt.

Hvad fanden sker der med mig, tænkte han og lod medaljonen falde tilbage på brystet. En hallucination? En psykose? Pludselig frøs hans blod til is. Den snerrende lyd bag ham var ikke til at tage fejl af.

Når Hannibal sidder bag skærmen og styrer sin figur "COME AND GET SOME" gennem DX-koncernens populære skydespil, kan han alt. Han ligger øverst på rankinglisten, og ingen kan som ham gennemskue spillets detaljer. Men en dag finder han en medaljon, han aldrig har set før, og pludselig bliver spillet til en kamp for overlevelse.

Jeg er ret sikker på at mange kender til at være fuldstændig opslugt af et computerspil. Hvad enten det er World of Warcraft eller andet der ligner, kan man hurtig bruge timer, dage, uger, på at spille uden at det rører en. Det er et fantastisk sted at søge tilflugt fra virkeligheden og de problemer der ligger der. Det er præcis det Hannibal gør.


Som en dreng der føler sig udenfor i den virkelige verden, er Hannibal i spillet, den person alle ser op til. Den som alle vil hjælpe og være som. Det er som et drug for Hannibal, der pjækker fra skole og lyver for sin mor, for at spille bare lige lidt længere. Og lidt længere. Og lidt længere. Også selvom han har dårlig samvittighed kan han ikke lade være. Han lever og ånder for spillet. Deri kan han alt og de evner bliver virkelig sat på prøve den dag han pludselig befinder sig fysisk i spillet. I et spil hvor han rent faktisk kan dø.

Jeg tror at det her er en bog som vil gå rent ind hos unge drenge der læser. Især hvis de har et kendskab til den virkelighedsflugt som pc-spil kan give. Historien er fortalt i et hæsblæsende tempo, præcis som visse skydespil. Beslutninger og valg skal træffes hurtigt og der er ikke tid til at stoppe og få pusten før fjenden er over en.

Selvom bogen er hurtigt læst, var den spændende og selv jeg, sad og hev efter vejret flere steder. Som læser bliver du også trukket ind i spillets verden og man kan føle panikken ved ikke at vide hvad der venter om næste hjørne eller om der sidder en sniper på taget.

Fortællingen bliver også lidt filosofisk flere steder - for hvor er de henne fysisk? Sidder de stadig foran skærmen mens de render rundt i fabrikshaller og skyder? Hvad sker der når de dør? Hvordan fungerer tid og rumaspektet? Det er meget interessant at følge med i spillernes tanker omkring dette, især fordi vi som læser, heller ikke ved det eller får svarene før vi bliver suget tilbage igen.

Meget spændende! Mon Hannibal tør spille igen?

Tak til Turbine for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Turbine
Udgivet i: 2015
Antal sider: 235
5 ud af 5 stjerner