onsdag den 19. december 2018

Colleen Hoover; Uden håb & Altid håb [Anmeldereksemplar]

Colleen Hoover; Uden håb & Altid håb [Anmeldereksemplar fra Lindhardt & Ringhof]

Bagsidetekst til "Uden håb":
Når sandheden er sværere at acceptere end løgnen.

Da Sky Davis møder Dean Holder første gang, er hun øjeblikkeligt tiltrukket af ham. Hans meget direkte facon og blakkede ry skræmmer dog. Alligevel kan hun ikke modstå hans charme og søde smil, og langsomt lader hun paraderne falde. Hun er forelsket. 

Men det viser sig, at den mystiske Holder har en hemmelighed. En hemmelighed så stor, at den er livsforandrende for Sky. Kan Sky klare at kende sandheden og lære at elske og stole på folk igen?

Colleen Hoover er virkelig en af de store indenfor new adult og romance genren. Jeg har læst alt hvad der er oversat til dansk og der er virkelig nogle gode fortællinger blandt de danske udgivelser. Hun skriver nærværende og kan virkelig bygge en stemning op. Samtidig tager hun forskellige svære emner op, som fx utroskab og voldelige forhold. Der er som regel et rigtig godt flow i historierne og jeg har slugt dem med stor fornøjelse.

I hendes andre bøger er hovedpersonerne typisk i 20'erne og er godt i gang med at finde fodfæste i deres liv. I "Uden håb" og "Altid håb" følger vi derimod to unge mennesker på 18 år. Det gør ikke historien mere nærværende eller interessant, for det handler stadig om finde ud af hvem man er - sådan bogstavelig talt - og hvor man skal hen i livet.

Jeg er helt pjattet med Sky og Deans ping pong. Den føles meget levende og virkelig og jeg kunne sagtens se dem for mig mens jeg læste. Det er rart når hovedpersonerne føles levende. Jeg kan ikke sige at jeg kan sætte mig ind i deres følelser og tanker - for der er virkelig nogle store sandheder der skal frem i historien og det var slet ikke de hemmeligheder jeg troede! Men deres følelser og tanker føles meget virkelighedstro.


I "Uden håb" er det Sky vi følger og i "Altid håb" er det Dean. Det giver to meget forskellige historier, selvom det i bund og grund er den samme. Vi kommer meget tæt på begge personer og vi hører deres tanker om de samme situationer, hvilket gør at historien får en utrolig dybde. Jeg læste begge bøger på samme dag, og det tror jeg også har været med til at det føltes som en meget intens læseoplevelse.

Jeg vil varmt anbefale begge bøger til andre Hoover fans eller til fans af store kærligheds romaner, med et godt persongalleri, en spændende handling og en god kemi. Jeg sad flere gange og klukkede over Deans humor og jeg fik ondt i hjertet over hvad Sky har gået igennem. Man kommer hele følelsesregistret igennem og det kan jeg godt lide!

Tak til Lindhardt & Ringhof for anmeldereksemplar.


Fakta:
Forlag: Lindhardt & Ringhof
Original titel: Hopeless og Losing Hope
Udgivet: 2012 og 2013 (på engelsk) 2018 (på dansk)
Antal sider: "Uden håb" (425 sider) og "Altid håb" (359 sider)
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar