mandag den 4. marts 2019

Ane Bjørn; Omvendt sne [Anmeldereksemplar]

Ane Bjørn; Omvendt sne [Anmeldereksemplar fra Jensen & Dalgaard]

Bagsidetekst:
De har en leg, Sne og Lue, hvor de klæder sig ud som hinanden. 
Så bytter de jakke og hue og navn, Sne bliver Lue og Lue bliver til Sne.  

Ane Bjørn har tidligere udgivet "Da natten blev væk" om drengen Theodor, som skal ud og finde natten. Ham og hans far elsker natten, men en aften kommer den ikke. Theodor begiver sig nu afsted for at forsøge at finde natten. Undervejs får han følge af en stjerne, en ulv og et monster - væsner der også elsker natten. Det er en meget fin fortælling om frygten for det ukendte og at opdage, at det vi frygter, ikke nødvendigvis er farligt. 
 
Jeg er helt vild betaget og vild med Anes meget meget smukke illustrationer. Stregen er den samme i begge hendes bøger og jeg kan især godt lide at personerne er hvide, mens der er masser af farve omkring dem. Selv hvis man ikke læser billedbøger, vil jeg varmt anbefale at læse dem, om ikke andet, så for at kigge på det flotte illustrationer.


"Omvendt sne" handler om døden og om at komme videre. Som bagsideteksten fortæller leger Sne og Lue en leg - en leg der en dag går grueligt galt og Lue dør. Sne har dårlig samvittighed, for hvis de ikke havde leget, så havde Lue overlevet. Hun føler at han er mere værd end hende. Derfor tager hun for at finde ham og bringe ham hjem igen, men man kan ikke bringe de døde tilbage og selvom nogen kommer hjem, føles det helt forkert.


Den eneste måde at få de døde tilbage er ved at ære deres minde, snakke om dem og mindes dem. På den måde dør de aldrig og de vil altid være hos en - i hjertet. Det er den lektie Sne og læseren skal lære af denne fine billedbog.


Jeg kan rigtig godt lide når billedbøger kan noget for både børn og voksne. Jeg har nu læst flere billedbøger om sorg som virkelig skærer mig i hjertet og får mig til at græde, og jeg synes det er virkelig fedt at billedbøger - som er enkle historier (men ikke nødvendigvis små) - kan ramme voksne så hårdt. "Pigen med den sorte kuffert" af Christine Lund Jakobsen og "Stig" af Annica Hedin kan det samme. 

Hvis du endnu ikke har læst "Da natten blev væk" eller "Omvendt sne" vil jeg give dem begge mine varmeste anbefalinger. Læs og nyd dem!


Tak til Jensen & Dalgaard og forfatter for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Jensen & Dalgaard
Udgivet i: 2018
Antal sider: 44
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar