mandag den 18. marts 2019

Kelli Estes; Fortidens skygger [Anmeldereksemplar]

Kelli Estes; Fortidens skygger [Anmeldereksemplar fra Gads Forlag]

Bagsidetekst:
Inara Erickson er single og bor og arbejder i Seattle, hvor hun netop har sikret sig en stor stilling. Hendes tilværelse forandrer sig imidlertid brat, da hendes elskede tante Dahlia dør og efterlader hende sin ejendom, Rothesay, på en lille ø, hvor Inara tilbragte alle sin barnedoms somre. 
Da Inara gennemgår huset, falder hun over et usædvanligt smukt silkebroderet ærme fra en kimono. Hun sætter sig for at undersøge historien bag det fortryllende broderi og afdækker dermed en grusom historie, som viser sig at være flettet sammen med hendes eget liv. Ærmet er broderet af Mei Lien, som for et århundrede siden blev tvunget bort fra sit hjem og sendt ud på en rejse, der beseglede hende og hendes slægt skæbne, og som ikke alene ryster Inara i sin grundvold, men også tvinger hende til at træffe et umuligt valg ...

Dette er en af mine dårlige samvittigheder og jeg beklager virkelig meget overfor forlaget at der er gået så lang tid inden jeg har fået den anmeldt, men nogle gange tager andre bøger bare tiden. Nu har jeg fået den læst og hvor er jeg glad for at jeg har gjort det!

Jeg var lidt tøvende i starten, af frygt for at det måske ikke lige var mig, men jo længere ind i historien jeg kom, jo mere grebet af den blev jeg. Jeg hører lydbog når jeg kører til og fra arbejde, og jeg hørte noget af her og jeg nød det virkelig. Der er et rigtig godt flow i historien der er fortalt skiftevis fra Mei Lien og Inaras synsvinkel. Når det er Inara der fortæller er det med en ærefrygt overfor ærmet og den fortælling hun frygter der ligger til grund for det. Vi følger hendes kamp for selvstændighed og for at få det liv hun føler hun fortjener. Mei Lien fortæller med et ønske om overlevelse, en uforståenhed overfor de forfærdelige ting hendes folk bliver udsat for, og med en brændende kærlighed til sin familie.

Som læser sidder vi med de fleste af svarene, selvom de to kvinder ikke har dem, og det er ret intenst at vide mere end hovedpersonerne gør. Det fungerer rigtig godt, og jeg kan godt lide den måde at fortælle historie på. Der er lidt Jojo Moyes og Kate Morton over fortællestilen. Kelli Estes formår nemlig at beskrive nogle virkelighedstro personer, virkelige hændelser ligger til grund for historien, og man kan godt mærke forfatterens forarbejde i hele historien. Det er meget velskrevet og gennemarbejdet. Selvom historien selvfølgelig skulle have en slutning, kunne jeg sagtens have læst mere.

Jeg vil varmt anbefale bogen til dem der holder af en god slægtshistorie, med hemmeligheder der skal afdækkes, og som måske kan ødelægge en hel familie. Jeg fik en god føling med personerne, med Rothesay (som jeg nu helt har lyst til at besøge) og de andre steder handlingen foregår, for det er meget malende beskrevet. Det er en historie der langsomt kryber under huden på en, og jeg nød den virkelig meget!

Tak til Gads Forlag for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Gads Forlag
Original titel: The Girl Who Wrote in Silk
Udgivet i: 2015 (på engelsk) og 2018 (på dansk)
Antal sider: 476
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar