fredag den 11. september 2020

Rikke Lindgaard; Hvorfor skal skoletasken være så tung?

Rikke Lindgaard; Hvorfor skal skoletasken være så tung?

Bagsidetekst:
Hvor er Vincents gummistøvle blevet af? Hvor meget giver tandfeen i bytte for en tand? Hvilken ugedag er det bedst at kæmme for lus? Og er det virkelig rigtigt, at pesto oftere bliver spist op end hummus?

Disse og mange andre helt essentielle spørgsmål får du som læser ikke endegyldigt svar på i denne bog. Til gengæld får du et satirisk indblik i indskolingsforældres digitale kommunikation med hinanden og personale på deres børns skole - en privatskole i Kongernes Nordsjælland.

Hvorfor skal skoletasken være så tung? er en underholdende samling beskeder, der giver mulighed for at reflektere over aspekter som forældreskab, værdier og kommunikation. 

Jeg faldt over denne bog på Instagram. Jeg troede først det var en fagbog og havde faktisk ikke tænkt at det var noget for mig. Men så så jeg at flere anbefalede den og roste den for at være ualmindelig underholdende og tåkrummende. Jeg lånte den på biblioteket og jeg er bestemt ikke blevet skuffet.

Der går ikke mange år, før jeg også får den tvivlsomme ære at stifte bekendtskab med ForældreIntra/Aula og jeg må indrømme at jeg lidt frygter det. Især efter at have læst den her bog. For oh my God - jeg håber ikke at det er sådan i virkeligheden.

Sjældent har jeg læst noget så underholdende, men samtidig også utrolig pinagtigt. Hvis jeg var forælder til et barn i en af de klasser bogen omhandler, havde jeg fået et sammenbrud - eller udøvet vold mod de forældre der kan finde på at gå op i sådanne ting. Det er hovedrystende. Det er grotekst. Desværre er det nok virkelig for rigtig mange forældre. Jeg kvæler lige i et suk. 

Tænk sig at gå op i sådanne ting? At børnene skal se den samme julekalender, men fordi den så sendes så sent, opfordres der til total afslapning i første time dagen efter? At pigefødselsdag skal koste 6.000 kr., og at der på ønskelisten er dyrt make-up. At man beskylder hinanden for ikke at have styr på børnenes ting og så videre og så videre. 

Det er virkelig en bog der skal opleves. Om man så er forælder eller ej. Jeg er sikker på at der er rigtig mange der kan nikke genkendende til flere af de typer mennesker der portrætteres. Dem der er lidt for frisindede, dem der vil overtage en hver festlig lejlighed, dem der ikke har noget filter, dem der vil fremstå perfekte osv. 

Jeg sad hovedrystende tilbage og var på samme tid godt underholdt og virkelig skræmt. Jeg kan forestille mig at forældre med skolebørn kan forstå den endnu bedre end jeg og jeg frygter for mit mentale helbred når det bliver tur. 

Hvis du trænger til et godt grin og et satirisk indblik i samtaler forældre i mellem på internettet, så skynd dig at låne den her bog!

Fakta:
Forlag: Byens Forlag
Udgivet i: 2020
Antal sider: 200
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar