fredag den 2. oktober 2020

Lene Krog; Heksens storm [Anmeldereksemplar]

Lene Krog; Heksens storm (Pigen fra Månehøjen, #2) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Tanken om hævn var altid en tro følgesvend. Og i dag var tanken insisterende. Den ville føres ud i livet, og det skulle være lige nu.

Vidar Baltzer er overvundet, men Caris Bellis er ikke. Hendes fortsatte søgen efter den ønskede marling trækker et spor af ødelæggelse efter sig, godt hjulpet på vej af udøde og sorte ånder. Men Merian vil finde marlingen først, og hun håber, at Caris' død kan hæve forbandelsen over Kord.

Mens Aia kæmper for at få sin hukommelse og sin magi tilbage, samles hekseklanerne for at styrke hende. Leander satser på den oprindelige plan og har ikke meget til overs for spøgelser, der fører Aia på afveje.

Men planen er i fare, for ældgammelt fjendskab har påvirket skæbnetrådene, og når gudinderne begår fejl, kan det ende med hele Bragimarks undergang. 

Jeg var ret begejstret for den første bog i denne serie, omend det efterhånden er noget tid siden jeg har læst den. Jeg måtte derfor lige ind og læse min anmeldelse af den, for at komme helt up to speed med hvad der egentlig var sket. Jeg må dog indrømme at der lige gik lidt tid inden jeg var helt tilbage i universet og alle personerne, men da jeg havde fundet min vej tilbage, var jeg hooked - ligesom med den første bog.

Bogen starter umiddelbart kort tid efter den første slutter og kampen er langt fra slut. Der er stadig mange uafklarede spørgsmål og jo længere ind i historien vi kommer, jo mere dyster bliver den. Jeg havde faktisk ondt af Aia, Merian, Leander og de andre, at de skal gå så meget igennem. Vi får svaret på en del af de spørgsmål man efterlades med efter først bind. Hvem Aia egentlig er (og hvad hun er), hvad Merians rolle er og hvorfor magi ikke virker på Leander. Men der kommer også nye spørgsmål til.

Jeg synes historien er virkelig spændende, men jeg må indrømme at jeg flere gange ville ønske at kapitlerne var lidt længere, så der ikke blev skiftet synsvinkel nær så ofte. Det ødelagde lidt mit flow i historien, men jeg var stadig fanget af den. Jeg læste den forholdsvis hurtigt, da sproget er let at gå til og fordi universet er bygget op og forklaret i første bind.

Jeg ved ikke om forfatteren har været inspireret af “Tearling”-serien, for slutningen mindede mig om hvordan netop den serie ender. Kan det lykkedes at ændre fortiden uden at fucke alt mulig andet op? Jeg tvivler. Og hvis man kan ændre noget - vil det så være det værd?

“Heksens storm” er en spændende toer og jeg er glad for at forfatteren har bibeholdt det momentum der var i første bog. Som læser flyver man igennem bogen og jeg kunne sagtens have læst mere. Det bliver meget spændende at se hvad der sker i næste bog. Jeg har nogle ideer om hvad der kommer til at ske, men jeg ikke sikker på at de vil holde stik.

Hvis du er til dansk high fantasy, med et spækket persongalleri af interessante personligheder, masser af action og magi, så skal du ikke snyde dig for denne serie.

Tak til Ulven & Uglen for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Ulven & Uglen
Udgivet i: 2020
Antal sider: 416
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar