fredag den 16. oktober 2020

Pernille Neergård; Afsløringen [Anmeldereksemplar]

Pernille Neergård; Afsløringen (Verdensherrerne, #2) [Anmeldereksemplar fra DreamLitt]

Bagsidetekst:
Hele Elamanta ved nu, at Anna er Derek De Valentins datter. Flere af adelshusene ser hende som en trussel mod deres ve og vel, fordi hendes Evner vokser sig stærkere. Samtidig indblandes Vilat og Anna i efterforskningen af en gammel, blodig religion, som er vendt tilbage til De Fem Riger, synkront med at angrebene fra Skyggeriget bliver hyppigere.

Alt tyder på, at noget grufuldt vil ramme Elamenta, og da den mystiske Dodekatheon også rører på sig, begynder et mønster at tage form. Et mønster med Anna i begivenhedernes centrum.

Det er ingen hemmelighed at jeg holder meget af at læse om mytologier og i denne serier bliver mange af de kendte mytologier blandet sammen. Der kan lyde underligt, men det fungerer upåklageligt. Forfatteren har formået at skabe et univers med mange forskellige verdener, med mange forskellige folkefærd, traditioner og samfundsnormer. Der er mange skjulte dagsordener, hemmeligheder og intriger - og jeg er total hooked!

Dette andet bind starter umiddelbart hvor vi slap i “Opvågningen”, og det er lige på og brutalt at blive kastet sådan ind i historien igen, men jeg nød det. Anna har fået sin hukommelse tilbage, men det er ikke nødvendigvis en god ting. Det ændrer på rigtig mange ting for hende: forholdet til vennerne, til Vilat og ikke mindst til Alex(ander). Heldigvis er Anna en pige med ben i næsen, og hun formår - for det meste - at holde hovedet koldt. Det kræver en hel del af hende at få minderne tilbage, for de afslører at hendes familie slet ikke er som hun havde forventet.

Anna er dog ikke den eneste der kæmper med denne store afsløring. Alex, som ellers var klar til at acceptere sine følelser for hende, skubbes ud i forvirrende og modstridende følelser: vil han have Anna eller vil han gøre sin pligt for folket? Han kæmper meget med hvad der er det rigtige at gøre. Samtidig står det klart at selvom de to nok er forelskede, er der emner hvor de er meget uenige - måske endda for uenige?

Som handlingen skrider frem opstår der flere og flere spørgsmål: hvem står bag de mange angreb på Elamenta, hvem er “Den sorte ridder” og er Annas far nu også den forræder som alle siger at han er? Anna og Alex, sammen med deres andre venner, står overfor en tilsyneladende umulig opgave med at finde frem til de rigtige svar og de lider voldsomme nederlag.

Der er ikke sparet på action, kamp og vold, men det passer rigtig godt til den fortælling og stemning som forfatteren sætter op. Anna skal lære at håndtere sine kræfter, der langt overstiger alt andet som Elamenta tidligere har set. Kan hun lære af styre dem og hvad vil der ske hvis hun fejler?

“Afsløringen” er ikke nær så fyldt med humor som “Opvågningen” var, men personernes kemi er stadig god og jeg elsker drengenes indbyrdes kampe og hårde kommentarer til hinanden. Jeg ser dem stadig lidt som en pendant til drengene i “Ravnedrengene” og jeg er vild med deres forhold - omend de heller ikke altid er enige. Det får det til at virke troværdigt også selvom vi er i en verden fyldt med magi og Evner.

Det er helt klart noget af det bedste danske fantasy jeg har læst og jeg glæder mig virkelig meget til at læse videre i serien. Selvom bogen er tyk (525 sider) - så havde jeg gladeligt læst meget mere. Sproget flyder, er nemt at læse og forstå og siderne vender nærmest sig selv. Jeg læste bogen over 3 dage, ca 7 timer i alt tog det mig, og jeg nød hvert et øjeblik. Jeg følte ikke at den blev langtrukken eller for detaljeret. Tværtimod nød jeg at der var kræset om detaljerne og at alle begivenhederne har indflydelse på hinanden - der var ikke meget der kunne have været udeladt.

Hvis du er til fantasy, synes jeg bestemt ikke at du skal snyde dig selv for denne sublime læseoplevelse! Jeg kan ikke vente på at læse mere!

Tak til DreamLitt for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: DreamLitt
Udgivet i: 2020
Antal sider: 525
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar